SEO: Zoekwoorden Onderzoek
Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Als er niemand is die zoekt naar het onderwerp van jouw teksten, dan zal je geen verkeer krijgen vanuit Google naar jouw website, hoe hard je ook je best doet. Lees hier wat een zoekwoordenonderzoek is, wat zoekwoorden zijnen hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden en termen die mensen gebruiken om iets te vinden in Google. het kan zijn dat de zoekterm voor het vinden van een online marketing bureau dit is: [online marketing bureau]. Maar het kan ook dat er wordt gezocht met de volgende zoekterm: [online marketing bureau amsterdam], omdat ze graag een partner in de nabije omgeving zoeken.
Het is daarom belangrijk inzicht te krijgen waar jouw doelgroep op zoekt en waar jouw diensten bij aansluiten. Wat betreft SEO gaat het dus over woorden en termen die beslissen waar jouw content over gaat. Om jouw doelgroep te bereiken is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren. Er is een dunne lijn tussen de zoekwoorden die je doelgroep bereiken en de zoekwoorden die de verkeerde groep naar je website leiden.
Stel, je hebt een online webshop waar je voetbalschoenen voor kinderen verkoopt. In dit geval zal je niet de juiste doelgroep bereiken met het zoekwoord [voetbalschoenen], aangezien je niet wilt dat mensen die naar [mannen voetbalschoenen] zoeken ook terechtkomen op jouw website. Daarom is een goed uitgevoerd zoekwoorden onderzoek zo cruciaal; om de juiste doelgroep te bereiken.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Het zoekwoorden onderzoek is de eerste stap naar een effectieve SEA- en SEO-strategie, maar ook voor de juiste opbouw van jouw website. Tijdens dit proces probeer je te begrijpen en ontdekken wat klanten intypen als ze op zoek zijn naar jouw producten. Het gaat vooral om analyseren, vergelijken en prioriteiten stellen aan de beste zoekwoorden voor je website. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is om zoektermen te vinden die je kan gebruiken om je website te optimaliseren en meer bezoekers te genereren.
Zo voer je een zoekwoorden onderzoek uit
Je begint een zoekwoorden onderzoek eerst met een brainstormsessie. Probeer je te verplaatsen in de schoenen van je klanten. Wat zou je zelf intypen als je jouw product wilde bekijken of kopen? Om te beginnen moet je goede kennis hebben van de branche waar je in zit en begrijpen welke tools je moet gebruiken om het maximale eruit te halen. Hieronder zullen we de stappen van een zoekwoorden onderzoek één voor één doornemen.
1. Brainstorm de ‘seed’ zoekwoorden
‘Seed’ zoekwoorden zijn de basis van je onderzoeksproces: ze bepalen je niche en zullen je helpen bij het identificeren van concurrenten. Het is waarschijnlijk niet de moeite waard om je pagina’s op deze zoekwoorden te richten, maar je gebruikt ze wel als ‘zaden’ voor de volgende stappen van je onderzoek. Een voorbeeld is een webshop die koffiemachines verkoopt. Voorbeelden van seed zoekwoorden zijn dan o.a. koffie, cappuccino en espresso. Zodra je een aantal brede ideeën hebt die gerelateerd zijn aan jouw website, kan je doorgaan naar de volgende stap.
2. Breng de zoekwoorden van je concurrenten in kaart
Kijken naar de zoektermen die je concurrenten gebruiken om verkeer naar hun website te genereren, is meestal de beste manier om een zoekwoorden onderzoek te starten. Eerst begin je met het identificeren van je concurrenten.
Bij deze stap komt de lijst met seed zoekwoorden goed van pas. Zoek seed zoekwoorden op in Google en bekijk welke bedrijven op de eerste pagina staan. Wanneer je een aantal websites hebt gevonden die overeenkomen met jouw website, kan je de links in verschillende tools kopiëren om te achterhalen welke keywords zij gebruiken.
3. Gebruik tools
Het is goed om te kijken naar je concurrenten, maar er zijn veel zoekwoorden waar je concurrenten zich nog niet op richten. Deze zoekwoorden kan je bijvoorbeeld vinden met Google Keyword Planner of Uber Suggest van Neil Patel. Als je dan je seed zoekwoorden invoert, zal je ook gerelateerde zoekwoorden te zien krijgen.
4. Bestudeer je niche
Alles wat we tot nu toe hebben behandelt, is voldoende om een bijna onbeperkt aantal zoekwoord ideeën te genereren. Hoewel dit goed is, ben je ook gelimiteerd aan je seed zoekwoorden waardoor je ongetwijfeld belangrijke termen zal mislopen.
Dit probleem kan je oplossen door je niche te bestuderen. Een goed startpunt is om forums en groepen in jouw branche te bekijken. Zo vind je problemen en onderwerpen waar jouw potentiële klanten mee worstelen, maar die door geen van je concurrenten worden aangepakt. Vervolgens kan je die termen in een tool zetten om het zoekvolume te vinden.
5. Voeg al je relevante zoekwoorden samen
Exporteer de zoekwoorden uit de tool en voeg deze samen in een Excel-document. Vervolgens sorteer je de kolommen met relevante informatie: zoekwoord, zoekvolume en moeilijkheidsgraad.
6. Selecteer zoekwoorden voor je pagina of tekst
Uit de uitgebreide lijst van zoekwoorden kan je nu de meest relevante kiezen om content over te schrijven. Elke pagina moet in ieder geval een primair zoekwoord en enkele secundaire zoekwoorden bevatten.
7. Ga aan de slag met het schrijven van content!
Nu je alle data verzameld hebt kun je aan de slag met je SEO-content. Gebruik het zoekwoorden onderzoek als leidraad, maar zorg er niet voor dat je teveel zoekwoorden gebruikt. Over-geoptimaliseerde teksten waardeert Google steeds minder en is daarom niet aan te raden.
Het belang van een zoekwoorden onderzoek
De enige manier om erachter te komen welke zoektermen de meeste impact zullen hebben op je zoekmachine optimalisatie, is een zoekwoorden onderzoek. Daarnaast is het nodig bij de opzet van een zoekmachine marketing campagne. Zonder dit onderzoek is het lastig om bij te houden waar je progressie boekt of waarom je geen progressie boekt.
Toepassingen van een zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek heeft veel voordelen en is ook specifiek te gebruiken voor:
SEO
Het doel van SEO is om zo veel mogelijk organisch verkeer naar je website of pagina te trekken. Content met daarin de zoekwoorden verwerkt, kan leiden tot een enorm succes. Het is wel de bedoeling dat je nieuwe content blijft toevoegen met zowel hoog- als laag competitieve zoekwoorden. Als je je onderzoek goed hebt uitgevoerd en de beste termen hebt gekozen, kan het verkeer naar je website ontzettend veel stijgen binnen een korte tijd.
SEA
De toegevoegde waarde van een zoekwoorden onderzoek bij SEA zoekmachine adverteren ligt in de keuze van zoektermen op het gebied van zoekintentie en customer journey. Met de juiste selectie in een Google Ads campagne kan je je budget uitgeven aan de zoekwoorden die het meest opleveren.
Klanten vragen ons vaak: “hoeveel budget moet ik reserveren voor SEA?”. Als je een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert, dan krijg je ook meteen inzicht in de mogelijke kosten op campagne of advertentiegroep niveau, zie voorbeeld:
Structuur website
Met een zoekwoorden onderzoek kun je goed achterhalen wat de belangrijkste categorieën en subcategorieën moeten zijn van jouw website. Idealiter wil je alleen (sub)categorieën prominent in je menustructuur zetten die hoog zoekvolume hebben en daaronder de meest kansrijke subcategorieën.
Wil jij een zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren, je SEO-techniek verbeteren of goede SEO-teksten? Neem dan contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jouw SEO kunnen betekenen!
Meer weten over online marketing?
Wil je graag meer weten over online marketing en hoe wij te werk gaan? Neem dan contact op met Digital Wizards om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!