FAQ

Samenvatting Artikel

FAQ is een afkorting die staat voor Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen. Op veel websites – en dan met name webshops – is er een speciale pagina gereserveerd voor deze vragen. Deze pagina wordt dan ook wel de FAQ-pagina genoemd. Uiteraard vind je hierop niet alleen vragen die consumenten vaak zouden kunnen stellen, maar ook de bijbehorende antwoorden. 

In de volgende alinea leggen we uit waarom het slim kan zijn om een FAQ-pagina aan je website toe te voegen. Vervolgens geven we nog een aantal aanbevelingen om het maximale uit de potentie van deze pagina te halen.

Waarom een FAQ-pagina?

Er zijn diverse redenen om je website en/of webshop te verrijken met een FAQ-pagina:

  • Je helpt je (potentiële) klanten ermee, want zij kunnen dankzij deze pagina vaak snel de informatie zoeken waarnaar ze op zoek zijn. Dit verhoogt uiteraard de klanttevredenheid.
  • Je ontlast jezelf en/of je werknemers. Door antwoorden op vaak gestelde vragen te publiceren hoeven minder consumenten contact op te nemen met je bedrijf. Dit scheelt je veel tijd in het verwerken van e-mails en telefoontjes.
  • Een sterk ingerichte FAQ-pagina geeft een professionele indruk. Dit kan nog weleens het verschil maken bij klanten die nog twijfelen.
  • FAQ-pagina’s hebben een gunstige invloed op je SEO, oftewel je positie in de zoekresultatenlijsten in Google.
  • Door een FAQ-pagina in je website op te nemen doe je zeker niet onder ten opzichte van je concurrenten.

Tips voor je FAQ-pagina

Op een FAQ-pagina komen vragen te staan waarmee veel consumenten zouden kunnen zitten. Maar hoe haal je nu eigenlijk het maximale rendement uit deze pagina? Als je de volgende tips opvolgt, kom je waarschijnlijk een heel eind:

  • Zorg voor een FAQ-pagina met een eigen webdesign. Idealiter wil je op een zo overzichtelijk mogelijke manier zoveel mogelijk antwoorden op vragen geven. Een webdesign die in lijn is met je huisstijl en de rest van je website of webshop.

    Zie hier een voorbeeld van Kwekkeboom:
Voorbeeld veelgestelde vragen sectie
  • Neem de tijd om die typische vragen te verzamelen die klanten vaak stellen. Organiseer hiervoor eens een brainstorm met je werknemers. Experimenteer ook wat in de Google-zoekbalk (want deze maakt je vraag vaak zelf al af) en kijk ook gerust op de websites van concurrenten; goede kans dat je daar inspiratie opdoet.
  • Vragen verzamelen van de klantenservice, socials en andere bronnen waar veel (dezelfde soort) vragen worden gesteld.
  • Kom niet alleen met vragen die direct verband houden met je klantenservice of je producten, maar probeer er ook achtergrondinformatie mee te verstrekken.
  • Heb je de vragenlijsten compleet? Deel ze dan netjes in categorieën in, en plaats ze keurig gecategoriseerd op je website.
  • Formuleer de antwoorden op correcte wijze. Gebruik hierbij geen moeilijke woorden en lange zinnen. Zet liever in op actief, positief en levendig taalgebruik. Maak de antwoorden ook niet te lang.
  • Als het om een ja/nee-vraag, begin het antwoord dan altijd met ja of nee. Daarachter kun je eventueel nog een uitleg toevoegen.
  • Soms zie je dat bij een vraag op een FAQ-pagina alleen wordt doorgelinkt naar een andere website. Dit is niet aan te raden. Beter is om het antwoord gelijk op de FAQ-pagina te geven. Doorlinken is vervolgens slechts optioneel.
  • Zorg ervoor dat je FAQ-pagina makkelijk te vinden is op je website, zet deze bijvoorbeeld bovenin het menu of in ieder geval in de footer.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Meer leads, meer omzet, meer groei. Onze maatwerk websites en maatwerk webshops zijn ontworpen met conversie in gedachten. Ga verder dan alleen online aanwezig zijn: zet bezoekers om in betalende klanten. 

Ben je klaar voor de volgende stap in groei? Neem direct contact op voor maatwerk advies en spar met onze expert, Hans Boersma.

Blog

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

SEMrush gebruiken voor een zoekwoorden onderzoek

De betaalde SEO-tool SEMrush biedt veel mogelijkheden voor een zoekwoorden onderzoek.

Andere website termen

Plug-ins

Een plug-in is een uitbreiding van een bestaande website. Binnen WordPress wordt er volop gebruik gemaakt van plug-ins.

Simple History

Sample History is een logboek voor WordPress en heeft betrekking op de gebeurtenissen in de website.

Domeinnaam

Een domeinnaam vormt als het ware een internetadres dat, als het goed is, voor de consument makkelijk te onthouden is.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens