FAQ

Samenvatting Artikel

FAQ is een afkorting die staat voor Frequently Asked Questions, oftewel veelgestelde vragen. Op veel websites – en dan met name webshops – is er een speciale pagina gereserveerd voor deze vragen. Deze pagina wordt dan ook wel de FAQ-pagina genoemd. Uiteraard vind je hierop niet alleen vragen die consumenten vaak zouden kunnen stellen, maar ook de bijbehorende antwoorden. 

In de volgende alinea leggen we uit waarom het slim kan zijn om een FAQ-pagina aan je website toe te voegen. Vervolgens geven we nog een aantal aanbevelingen om het maximale uit de potentie van deze pagina te halen.

Waarom een FAQ-pagina?

Er zijn diverse redenen om je website en/of webshop te verrijken met een FAQ-pagina:

  • Je helpt je (potentiële) klanten ermee, want zij kunnen dankzij deze pagina vaak snel de informatie zoeken waarnaar ze op zoek zijn. Dit verhoogt uiteraard de klanttevredenheid.
  • Je ontlast jezelf en/of je werknemers. Door antwoorden op vaak gestelde vragen te publiceren hoeven minder consumenten contact op te nemen met je bedrijf. Dit scheelt je veel tijd in het verwerken van e-mails en telefoontjes.
  • Een sterk ingerichte FAQ-pagina geeft een professionele indruk. Dit kan nog weleens het verschil maken bij klanten die nog twijfelen.
  • FAQ-pagina’s hebben een gunstige invloed op je SEO, oftewel je positie in de zoekresultatenlijsten in Google.
  • Door een FAQ-pagina in je website op te nemen doe je zeker niet onder ten opzichte van je concurrenten.

Tips voor je FAQ-pagina

Op een FAQ-pagina komen vragen te staan waarmee veel consumenten zouden kunnen zitten. Maar hoe haal je nu eigenlijk het maximale rendement uit deze pagina? Als je de volgende tips opvolgt, kom je waarschijnlijk een heel eind:

  • Zorg voor een FAQ-pagina met een eigen webdesign. Idealiter wil je op een zo overzichtelijk mogelijke manier zoveel mogelijk antwoorden op vragen geven. Een webdesign die in lijn is met je huisstijl en de rest van je website of webshop.

    Zie hier een voorbeeld van Kwekkeboom:
Voorbeeld veelgestelde vragen sectie
  • Neem de tijd om die typische vragen te verzamelen die klanten vaak stellen. Organiseer hiervoor eens een brainstorm met je werknemers. Experimenteer ook wat in de Google-zoekbalk (want deze maakt je vraag vaak zelf al af) en kijk ook gerust op de websites van concurrenten; goede kans dat je daar inspiratie opdoet.
  • Vragen verzamelen van de klantenservice, socials en andere bronnen waar veel (dezelfde soort) vragen worden gesteld.
  • Kom niet alleen met vragen die direct verband houden met je klantenservice of je producten, maar probeer er ook achtergrondinformatie mee te verstrekken.
  • Heb je de vragenlijsten compleet? Deel ze dan netjes in categorieën in, en plaats ze keurig gecategoriseerd op je website.
  • Formuleer de antwoorden op correcte wijze. Gebruik hierbij geen moeilijke woorden en lange zinnen. Zet liever in op actief, positief en levendig taalgebruik. Maak de antwoorden ook niet te lang.
  • Als het om een ja/nee-vraag, begin het antwoord dan altijd met ja of nee. Daarachter kun je eventueel nog een uitleg toevoegen.
  • Soms zie je dat bij een vraag op een FAQ-pagina alleen wordt doorgelinkt naar een andere website. Dit is niet aan te raden. Beter is om het antwoord gelijk op de FAQ-pagina te geven. Doorlinken is vervolgens slechts optioneel.
  • Zorg ervoor dat je FAQ-pagina makkelijk te vinden is op je website, zet deze bijvoorbeeld bovenin het menu of in ieder geval in de footer.

Bekijk hier al onze marketing termen of een van onze blog artikelen over online marketing.

Lees al onze blog artikelen of bekijk hier al onze marketing termen of website termen om meer basiskennis te verkrijgen over online marketing.

Blog

Caching

Caching is een techniek waarmee je gegevens en bestanden tijdelijk opslaat in een digitale opslagplaats, oftewel een cache.

Beste Google Fonts

Ben je op zoek naar het beste Google Font voor jouw nieuwe website? Er zijn natuurlijk enorm veel Google Fonts beschikbaar: wij helpen je op weg.

WordPress specialist

Wanneer we het hebben over een Wordpress specialist, dan hebben we het over een organisatie die zich heeft gespecialiseerd in het maken van websites via het content management systeem Wordpress.

Andere marketing termen

Robots.txt bestand

Een robots.txt bestand is een bestand dat je in de root van je website kunt vinden. Een root kun je zien als een bestandenmap waar alle bestanden van je site staan.

Caching

De laadtijd van een website kan worden verbeterd door aan caching te doen. Bij caching worden bepaalde gegevens tijdelijk opgeslagen in een cache (oftewel een digitale opslagplaats).

DNS

De afkorting DNS staat voor Domain Name System. DNS staat er voor garant dat je op de juiste plek terechtkomt wanneer je een website aanklikt of intypt bovenin de browser.

Root domain

Root domain is een begrip dat in de werkvelden van de ICT en de online marketing vaak terugkomt. Een root domain wordt gevormd door de combinatie van een domeinnaam en een extensie.

Subdomein

Een subdomein is het onderdeel van een URL dat direct voor de domeinnaam komt. Met zo’n subdomein kun je als het ware je website opdelen in diverse onderdelen die min of meer los van elkaar staan.

Captcha

Een captcha checkt op diverse manieren of je daadwerkelijk een mens bent, en geen computergestuurde robot met mogelijk verkeerde intenties. Zo’n captcha komt vaak in de vorm van een klein, simpel raadseltje dat je moet oplossen om een formulier te kunnen versturen.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Hans Boersma - Digital Wizards boksen