Als je gaat werken met Google Ads, dan kom je veel verschillende soorten advertenties tegen. In dit artikel vertellen we je meer over Responsive Search Ads (RSA) en wat het verschil is met de voorganger Expanded Text Ads (ETA). Daarnaast geven we je enkele tips hoe je jouw RSA’s zo succesvol mogelijk kan maken.
Wat is een RSA?
Een RSA is een Responsive Search Ad, oftewel een responsieve advertentie die antwoord probeert te geven op de zoekintentie van de gebruiker. Een RSA bestaat uit meerdere koppen en beschrijvingen die je zelf kunt invoeren in Google Ads. Google Ads kiest dan zelf voor de meest relevante vorm van jouw advertentie om de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden.
Het grote voordeel van de RSA is dat Google Ads zelf bepaalt (en test) welke verschillende combinaties het best presteren. Hierdoor presteert jouw campagne beter. De inhoud van de advertentie wordt op deze manier nauwkeurig afgestemd op de zoektermen van de gebruiker, jouw potentiële klant. Het gebruik van responsieve zoekadvertenties heeft nog een aantal voordelen:
- Elke advertentie wordt aangepast aan de breedte van het apparaat die de potentiële klant gebruikt, zo is het voor iedereen leesbaar.
- Responsieve zoekadvertenties besparen je veel tijd. Je geeft Google Ads namelijk meer opties, waardoor de tool zelf combinaties maakt om jouw klant het beste aan te spreken. Vroeger zou je ontelbare standaard tekstadvertenties (voorloper van de ETA) moeten maken om tot dit aantal variaties te komen.
- De koppen en beschrijvingen in je advertenties kan je toespitsen op locaties waar je klanten zich bevinden, vaak komen of in geïnteresseerd zijn.
- Door de verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen concurreert je advertentie in meerdere veilingen. Dit wordt dus getoond in meerdere zoekopdrachten.
- Je hebt de mogelijkheid om koppen en beschrijvingen vast te zetten, zodat je bijvoorbeeld niet twee keer de merknaam in de koppen hebt staan.
Van ETA naar RSA
De voorganger van de RSA is de ETA. Een ETA is een Expanded Text Ad, dus een uitgebreide tekstadvertentie. De ETA was de opvolger van de standaard tekstadvertentie, die veel minder tekst mocht bevatten en bijvoorbeeld ook geen zichtbare URL. In tegenstelling tot de RSA heb je bij een ETA controle over hoe je advertentie wordt getoond. Je schrijft namelijk maximaal drie koppen en twee beschrijvingen als advertentie en zo wordt deze ook getoond.
Vanaf 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk om een uitgebreide tekstadvertentie te maken en/of bewerken. Je kunt wel nog de rapporten over prestaties bekijken, maar Google Ads raadt aan alle ETA’s over te zetten naar RSA’s.
Tips voor een succesvolle RSA
Idealiter geef je Google Ads zoveel mogelijk unieke koppen en beschrijvingen die aansluiten bij jouw bedrijf. Om je op weg te helpen een succesvolle RSA te maken, hebben we wat tips voor je opgesteld:
- Zorg dat het doel van je advertentie duidelijk naar voren komt in de koppen en beschrijvingen.
- Maak de koppen en beschrijvingen zo uniek mogelijk.
- Zet jouw USP’s in je advertentie.
- Voeg verschillende relevante extensies toe, zoals prijs- en afbeelding extensies.
- Zorg dat je zoekwoorden in je koppen staan weergegeven.
Wanneer je een RSA live hebt gezet, zorg er dan voor dat je dit regelmatig checkt om de kwaliteitsscore optimaal te houden. Sluit daarnaast nog steeds zoektermen uit, zodat de advertentie niet wordt getoond via irrelevante zoektermen.