MOZ.

Samenvatting Artikel

Over de exacte methoden en technieken om het maximale uit je SEO-inspanningen te halen, verschillen online marketing deskundigen soms nog weleens van mening. Maar over één ding zullen ze het ongetwijfeld eens zijn: zonder gebruik te maken van bepaalde SEO-tools, haal je zeker niet het maximale rendement uit je activiteiten.

Een van de SEO-tools die veel populariteit geniet is de tool MOZ. Dit is bij uitstek een geschikt programma voor mensen die de belangrijkste informatie van een aantal SEO-facetten boven tafel wensen te krijgen. MOZ is relatief beperkt, maar voor velen biedt het precies genoeg.

Hieronder lees je wat de meest essentiële functionaliteiten zijn van MOZ. Daarna zetten we de voor- en nadelen van deze tool overzichtelijk uiteen.

De belangrijkste functionaliteiten van MOZ

De meest relevante mogelijkheden van MOZ zijn de volgende:

  • Met de keyword explorer kun je een gedetailleerd inzicht krijgen in trefwoorden (zoektermen) die door jouw (potentiële) klanten vaak worden ingevoerd. Deze keywords kun je bovendien categoriseren op bijvoorbeeld het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad om erop te scoren.
  • MOZ bevat betrekkelijk uitgebreide mogelijkheden om je linkbuilding activiteiten te analyseren. Zo kun je exacte informatie achterhalen over zaken als links, backlinks en domein autoriteit. Daarnaast kun je (giftige) backlinks eruit filteren die een negatieve invloed hebben op je linkprofiel.
  • Onder het mom van My Online Presence kun je jezelf vergaande informatie verschaffen over hoe je in de rankings presteert bij geografisch getinte zoekopdrachten. Dit is een bijzonder nuttige functionaliteit voor bedrijven die vooral in de eigen plaats of regio klanten moeten zien te vinden.

Voor- en nadelen MOZ

In vergelijking met sommige andere SEO-tools heeft MOZ de volgende voordelen:

  • De functionaliteiten die MOZ te bieden heeft, presteren ronduit sterk. Je kunt dus zeker vertrouwen op de bevindingen die je met dit programma doet.
  • MOZ stelt een toolbar beschikbaar. Wanneer je die downloadt, kun je in Google Chrome nuttige informatie achterhalen bij het uitvoeren van je zoekopdrachten.
  • Bij uitstek geldt MOZ als tool waarmee je je plaatselijke of regionale vindbaarheid een boost kunt geven.
  • MOZ staat bekend om z’n hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Dit is uiteraard met name voor onervaren online marketeers een enorm pluspunt.

Tegenover de hierboven genoemde voordelen heeft MOZ ook een aantal (mogelijke) nadelen:

  • MOZ biedt in vergelijking met sommige andere SEO-tools (waaronder SEMrush en Ahrefs) enigszins beperkte mogelijkheden. Voor veel mensen en bedrijven is dat zoals gezegd juist ideaal, maar wanneer je meer wensen hebt op SEO-gebied, dan kan het zijn dat MOZ te weinig functionaliteiten heeft.
  • Het is niet mogelijk om gratis van MOZ gebruik te maken. Sterker nog, MOZ is zelfs relatief duur, maar wel voordeliger dan bijvoorbeeld SEMrush. Er is bovendien geen gratis demoversie beschikbaar.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe maak je kortingscodes in WooCommerce?

Kortingscodes zijn ideaal om je potentiële klanten te overtuigen te bestellen in jouw webshop. Hoe instellen in WooCommerce?

Tags vs. Categories in WooCommerce: Wanneer gebruik je welke?

Bij het opzetten van een WooCommerce-webshop sta je al snel voor de vraag: moet ik producten indelen met categorieën, tags, of beide?

Favicon instellen WordPress

In deze handleiding leer je stap voor stap hoe je een favicon instelt in WordPress en waarom het belangrijk is om er een te gebruiken.

Andere marketing termen

UTM

In dit artikel lees je hoe UTM-tagging werkt en waarom het belangrijk is voor jouw marketingcampagnes. 

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn onmisbaar voor een succesvolle SEO-strategie. In dit artikel lees je wat long tail zoekwoorden zijn en waarom ze belangrijk zijn.

Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel is een onmisbare tool voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens