De afkorting SERP staat voor Search Engine Result Page. Het gaat hier dan dus over een zoekresultatenpagina in een zoekmachine. Dit is de pagina die op je beeldscherm verschijnt nadat je als internetgebruiker een zoekopdracht hebt uitgevoerd in bijvoorbeeld Google of Bing.
In de online marketingwereld is de SERP van essentieel belang. Hoe hoger jouw website namelijk wordt genoemd op deze pagina, des te meer bezoekers zal je site trekken. Een hogere ranking heeft daadwerkelijk een enorme invloed op het aantal bezoekers waarop je webpagina mag rekenen. Later in dit artikel vertellen we je dan ook hoe je hoger in de SERP kunt komen. Hieronder lees je echter eerst uit welke onderdelen een SERP eigenlijk zoal bestaat.
Uit welke onderdelen bestaat een SERP?
In de essentie bestaat de SERP uit twee onderdelen. Enerzijds zijn er de organische zoekresultaten. Deze zoekresultaten zijn gerangschikt op basis van relevantie. Althans, volgens de desbetreffende zoekmachine. Voor welke plek dan ook in de organische resultaten (soms ook natuurlijke zoekresultaten genoemd) hoef je niets te betalen.
Dat laatste geldt niet voor de advertenties die je doorgaans bovenaan of soms aan de rechterkant van de SERP ziet staan. Voor een dergelijke advertentie moet je namelijk wél betalen. In ruil daarvoor krijg je echter één van de best mogelijke posities op het scherm.
Wanneer de zoekmachine aanneemt dat je naar een product zoekt met wellicht een koopintentie, dan verschijnen er bovenaan vaak afbeeldingen van dat product. Daarbij wordt ook korte informatie gegeven, zoals de prijs, een mini-omschrijving en de aanbieder. Klik je erop, dan kom je direct in de betreffende webshop terecht.
Andere zaken die op de SERP vaak te zien zijn, zijn een kaartje (waarop te zien is waar een bepaald bedrijf is gevestigd), aanvullende afbeeldingen en ‘feature snippets’. Een feature snippet geeft een samenvatting van het antwoord op je eventuele vraag weer, zodat je niet per se verder hoeft te klikken.
Hoger komen in de SERP: zo doe je dat!
Er zijn talrijke manieren om met je vermelding hoger in de SERP te komen. Dat zijn onder andere de volgende:
- Om überhaupt in aanmerking te komen voor een vermelding in de SERP, moet je website geïndexeerd kunnen worden. Zorg dus voor een aantal backlinks om dat mogelijk te maken. Lever ook een XML-sitemap aan bij bijvoorbeeld Google.
- Met behulp van linkbuilding aan een rijker linkprofiel en daarmee een verbeterde online autoriteit werken zorgt voor een hogere positie.
- Doe uitgebreid zoekwoordenonderzoek en laat de belangrijkste ‘keywords’ terugkomen in de content op je website en in je metatags in je vermelding in de SERP.
- Zorg voor een perfect werkende, goed gestructureerde en snel ladende website.
De hierboven omschreven activiteiten vallen allemaal onder SEO, oftewel Search Engine Optimization. Dit zijn activiteiten die bijdragen aan een hogere positie in de organische zoekresultaten. Wie zeer snel zo hoog mogelijk in de SERP wil staan, die kan zich het best (ook) richten op SEA. Dat staat voor Search Engine Advertising. Met SEA heb je dus als adverteerder recht op één van de hoogste posities in de SERP.