Een bedrijf dat zich zowel online als offline wil profileren, zal al snel merken dat er ontzettend veel kanalen zijn om dat te doen. De content die je op je (potentiële) klanten wil loslaten kun je grofweg op vier soorten kanalen verspreiden. Bij een van die soorten gaat het om (in jargon) owned media. Dit zijn de kanalen die je in eigen beheer hebt, en waar je in feite helemaal zelf kunt bepalen welke content je er plaatst. Voorbeelden van dergelijke kanalen zijn je social media accounts, je eigen magazines, je e-mails, je nieuwsbrieven en natuurlijk je eigen website.
Om het begrip owned media goed in perspectief te kunnen plaatsen, vertellen we je later in dit artikel welke kanalen nog meer deel uitmaken van het zogeheten PESO-model. Maar eerst besteden we aandacht aan de voor- en nadelen van owned media.
Welke voor- en nadelen kleven er aan owned media?
Het grote voordeel van owned media is vanzelfsprekend dat je op deze kanalen ongehinderd je eigen content kunt verspreiden. Je hebt op deze media dan ook de volledige controle over de inhoud, de vorm en eventuele functionaliteiten. Is er op een eigen medium eens sprake van een technisch mankement? Dan ben je niet van externe partijen afhankelijk van het oplossen daarvan. Een ander sterk punt van owned media is dat je een goed inzicht hebt in de kosten. De kosten van owned media zijn bovendien doorgaans relatief laag.
Wat betreft owned media zijn er ook enkele nadelen te noemen. Zo dien je je kanalen constant te onderhouden om er maximaal profijt van te hebben. Vooral bij een eigen website kan daar veel werk (en dus geld) in zitten. Maar ook andere kanalen hebben onderhoud nodig, in die zin dat je vaak genoeg van je zult moeten laten horen om betrokkenheid bij je klanten te creëren en te behouden. Een ander nadeel is dat je voor een optimale profilering op internet niet genoeg hebt aan alleen owned media.
De plek van owned media in het PESO-model
Specialisten die zich met content marketing bezighouden, werken vaak met het PESO-model in gedachten. Dit model omvat vier soorten kanalen die je als marketeer kunt inzetten, te weten:
- Paid media: dit zijn platformen waar je moet betalen om erop te mogen verschijnen, oftewel media waar je kunt adverteren.
- Earned media zijn kanalen die van mening zijn dat jij er een vermelding hebt verdiend. Je hoeft hier dus niet voor te betalen; een ander zorgt voor de content namens of over je organisatie. Iemand kan bijvoorbeeld een link naar een sterk artikel op je website plaatsen of ergens een positieve review plaatsen. Lees hier meer over earned media.
- Shared media: hierbij draait het vooral om interactie met klanten en volgers op je socials.
- Owned media, waarover je in dit artikel meer las.