Key Performance Indicators (KPI’s).

Samenvatting Artikel

Wanneer we het in algemene zin over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten. In het bedrijfsleven zijn KPI’s op verschillende manieren inzetbaar. Vooral in de online marketingwereld maakt men veelvuldig gebruik van KPI’s, iets dat mede doordat binnen internet marketing veel dingen meetbaar zijn.

Hieronder lees je eerst waaraan een KPI moet voldoen om deze als online marketeer op een nuttige manier te kunnen inzetten. Later in dit artikel verstrekken we vervolgens tal van voorbeelden van KPI’s die je in de online marketing buitengewoon nuttige informatie kunnen verschaffen.

Waar moet een KPI aan voldoen?

Zoals we in de inleiding al hebben aangegeven: een KPI maakt dingen meetbaar en verschaft daarmee informatie over bepaalde prestaties. Maak je op gezette tijden gebruik van dezelfde KPI’s, dan kun je logischerwijs ook meten of je de gewenste vooruitgang boekt. En mocht deze vooruitgang uitblijven, dan weet je ook meteen op welke vlakken in je organisatie nog verbetering aangebracht moet worden.

Idealiter moet een KPI een logische samenhang hebben met een bepaalde doelstelling. Wie het derhalve over doelstellingen en KPI’s heeft, houdt bij voorkeur altijd het SMART-principe in het achterhoofd. De letters SMART staan voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zodoende zal een KPI onberispelijk en concreet aangeven of een specifieke doelstelling behaald is.

Voorbeelden online marketing KPI’s

In de online marketingwereld is het gebruikelijk om met KPI’s te werken. Hieronder volgt een aantal voorbeelden van KPI’s die in dit werkveld vaak terugkomen:

Websitebezoekers

Dit gegeven is in online marketing uiteraard altijd belangrijk. Deze KPI is overigens nog onder te verdelen in sub-KPI’s. Zo kun je bijvoorbeeld eveneens achterhalen welke pagina’s hoe vaak en hoe lang zijn bezocht. Denk bijvoorbeeld aan deze KPI’s:

  • Aantal bezoekers in een periode.
  • Nieuwe bezoekers of het percentage ten opzichte van het totale aantal bezoekers.

Bounce percentage

Het bounce percentage geeft weer hoeveel bezoekers slechts 1 pagina op je website hebben bekeken. In Google Analytics gaat het om één geladen pagina per websitebezoek.

Bouncepercentage berekening: aantal bezoeken waarbij één pagina wordt geladen / gedeeld door alle bezoeken.

Bijvoorbeeld: 10 bezoekers met één pagina / 100 bezoekers in dezelfde periode = 10% bounce rate.

Conversie

Want laten we wel wezen: met alleen genoeg websitebezoekers ben je er nog niet. Genoeg van deze bezoekers dienen ook datgene te doen wat je van ze verlangt, zoals iets kopen of contact opnemen. Deze conversie wordt dikwijls in een percentage aangegeven.

Kosten en opbrengsten

Gegevens die betrekking hebben op de financiën en de efficiëntie van gedane investeringen. Wanneer je eerst de totale marketing uitgaven in kaart brengt en vervolgens het aantal leads en/of betalende klanten, dan kun je deze efficiëntie (kosten per lead of klant) uitstekend in kaart brengen.

Online marketing tools

Het achterhalen van KPI’s is niet altijd een eenvoudige opgave, zeker als het gaat om diepgaande gegevens. Daarom is het maar goed dat er diverse online marketing tools beschikbaar zijn waarmee je deze gegevens veel gemakkelijker kunt genereren. Het bekendste programma dat je hiervoor kunt gebruiken is waarschijnlijk Google Analytics. Een andere tool van Google waarmee je veel informatie kunt achterhalen is Google Ads. Daarnaast zijn er verschillende data dashboards en CRM-systemen die je een heel eind op weg kunnen helpen met het rapporteren van KPI’s.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Zoekwoord kannibalisatie: hoe oplossen?

Zoekwoordkannibalisatie: wanneer meerdere pagina’s op jouw website strijden om dezelfde zoekwoorden en elkaar onbedoeld verzwakken.

Wat zijn de voordelen van een VPS? (vs. shared hosting)

Twee populaire opties voor hosting zijn shared hosting en een Virtual Private Server (VPS), wat zijn de voordelen van een VPS?

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Andere marketing termen

Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel is een onmisbare tool voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn.

Local SEO

Local SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid om hoger te scoren in lokale zoekresultaten.

Metrics

Metrics zijn meetbare gegevens die inzicht geven in de prestaties van een marketingcampagne, website of specifieke actie.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens