Wanneer we het in algemene zin over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten. In het bedrijfsleven zijn KPI’s op verschillende manieren inzetbaar. Vooral in de online marketingwereld maakt men veelvuldig gebruik van KPI’s, iets dat mede doordat binnen internet marketing veel dingen meetbaar zijn.
Hieronder lees je eerst waaraan een KPI moet voldoen om deze als online marketeer op een nuttige manier te kunnen inzetten. Later in dit artikel verstrekken we vervolgens tal van voorbeelden van KPI’s die je in de online marketing buitengewoon nuttige informatie kunnen verschaffen.
Waar moet een KPI aan voldoen?
Zoals we in de inleiding al hebben aangegeven: een KPI maakt dingen meetbaar en verschaft daarmee informatie over bepaalde prestaties. Maak je op gezette tijden gebruik van dezelfde KPI’s, dan kun je logischerwijs ook meten of je de gewenste vooruitgang boekt. En mocht deze vooruitgang uitblijven, dan weet je ook meteen op welke vlakken in je organisatie nog verbetering aangebracht moet worden.
Idealiter moet een KPI een logische samenhang hebben met een bepaalde doelstelling. Wie het derhalve over doelstellingen en KPI’s heeft, houdt bij voorkeur altijd het SMART-principe in het achterhoofd. De letters SMART staan voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Zodoende zal een KPI onberispelijk en concreet aangeven of een specifieke doelstelling behaald is.
Voorbeelden online marketing KPI’s
In de online marketingwereld is het gebruikelijk om met KPI’s te werken. Hieronder volgt een aantal voorbeelden van KPI’s die in dit werkveld vaak terugkomen:
Websitebezoekers
Dit gegeven is in online marketing uiteraard altijd belangrijk. Deze KPI is overigens nog onder te verdelen in sub-KPI’s. Zo kun je bijvoorbeeld eveneens achterhalen welke pagina’s hoe vaak en hoe lang zijn bezocht. Denk bijvoorbeeld aan deze KPI’s:
- Aantal bezoekers in een periode.
- Nieuwe bezoekers of het percentage ten opzichte van het totale aantal bezoekers.
Bounce percentage
Het bounce percentage geeft weer hoeveel bezoekers slechts 1 pagina op je website hebben bekeken. In Google Analytics gaat het om één geladen pagina per websitebezoek.
Bouncepercentage berekening: aantal bezoeken waarbij één pagina wordt geladen / gedeeld door alle bezoeken.
Bijvoorbeeld: 10 bezoekers met één pagina / 100 bezoekers in dezelfde periode = 10% bounce rate.
Conversie
Want laten we wel wezen: met alleen genoeg websitebezoekers ben je er nog niet. Genoeg van deze bezoekers dienen ook datgene te doen wat je van ze verlangt, zoals iets kopen of contact opnemen. Deze conversie wordt dikwijls in een percentage aangegeven.
Kosten en opbrengsten
Gegevens die betrekking hebben op de financiën en de efficiëntie van gedane investeringen. Wanneer je eerst de totale marketing uitgaven in kaart brengt en vervolgens het aantal leads en/of betalende klanten, dan kun je deze efficiëntie (kosten per lead of klant) uitstekend in kaart brengen.
Online marketing tools
Het achterhalen van KPI’s is niet altijd een eenvoudige opgave, zeker als het gaat om diepgaande gegevens. Daarom is het maar goed dat er diverse online marketing tools beschikbaar zijn waarmee je deze gegevens veel gemakkelijker kunt genereren. Het bekendste programma dat je hiervoor kunt gebruiken is waarschijnlijk Google Analytics. Een andere tool van Google waarmee je veel informatie kunt achterhalen is Google Ads. Daarnaast zijn er verschillende data dashboards en CRM-systemen die je een heel eind op weg kunnen helpen met het rapporteren van KPI’s.