Wanneer je over een eigen website beschikt, is het van groot belang deze zo hoog mogelijk te laten verschijnen in de SERP’s, oftewel de zoekresultatenpagina’s. Een van de factoren op basis waarvan een online zoekmachine als Google de ranking bepaalt, is het linkprofiel van de websites die in aanmerking komen om te worden getoond. Dit linkprofiel hangt samen met linkbuilding en daarvan is de anchor link-tekst weer een belangrijk onderdeel.
De anchor link-tekst wordt soms ook wel ankertekst, maar nog veel vaker anchor text genoemd. Het gaat hierbij om een (meestal) klein stukje tekst binnen een artikel. Dit stukje tekst bevat een link naar een andere website. Hierbij kan het gaan om een interne of een externe link.
De anchor texts hebben een opvallend grote impact op je linkbuildingactiviteiten en daarmee je totale SEO-strategie. In de volgende alinea vertellen we je daar meer over. Daarna verstrekken we nog diverse tips om tot een zo goed mogelijke anchor text te komen.
Waarom zijn anchor teksten belangrijk voor je SEO?
Als je onder het mom van linkbuilding backlinks verzamelt, is het essentieel om voldoende aandacht te besteden aan de anchor texts. Deze anchor texts dienen namelijk relevantie of zelfs overeenkomsten te vertonen met trefwoorden waarop je gevonden wilt worden. Uiteindelijk dragen je anchor texts bij aan je linkprofiel. Hoe rijker en gevarieerder dit linkprofiel is, des te beter zal het worden beoordeeld door Google en andere zoekmachines. Variatie aanbrengen in je anchor texts die je op externe websites gebruikt voor linkbuilding is dan ook verstandig.
Zo maak je een sterke anchor link-tekst
Bij het bedenken van een anchor text is het raadzaam de volgende facetten in de gaten te houden:
- Zorg voor duidelijkheid aan de lezer, zodat deze weet wat ze kunnen verwachten zodra deze doorklikt.
- Maak je anchor link-teksten niet te lang. Een lengte van enkele woorden wordt gezien als ideaal. Anchor texts van één of meerdere hele zinnen is dan weer niet aan te raden. Dat staat slordig in het volledige artikel en maakt het voor zoekmachines niet duidelijk waar je eigenlijk precies op gevonden wilt worden.
- Zorg ervoor dat je anchor texts en de links die erachter schuil gaan niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de totale tekst.
- Zet je anchor texts in met het oog op het verbeteren van je linkprofiel? Gebruik dan niet ‘klik hier’ als anchor text. Daarmee scoor je vanuit SEO-oogpunt namelijk niets.
Afbeelding in plaats van tekst? Doen!
Doorlinken naar een andere website hoeft niet per se via een (anker)tekst te gebeuren. Je zou dit namelijk ook via een afbeelding kunnen doen. Een groot voordeel van deze methode is dat lezers hier wellicht sneller geneigd zijn op te klikken. Internetgebruikers zijn er immers dol op om ergens op te kunnen klikken.
Wil je inderdaad een ‘klikbare’ afbeelding inzetten? Zorg er dan wel voor dat deze afbeelding toegevoegde waarde heeft. Vergeet in het alt-attribuut van de afbeelding ook niet alsnog de anchor link-tekst in te voeren.