Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools:
- Site Explorer
- Rank Tracker
- Site Audit
- Keyword Explorer
Keyword Explorer en zoekwoorden onderzoek
De Keyword Explorer van Ahrefs is een krachtige tool voor uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Je kunt zoekvolumes analyseren, concurrentieniveau inschatten en gerelateerde zoektermen ontdekken op basis van real-time data uit zoekmachines zoals Google, YouTube en Amazon. Ook krijg je inzicht in de klikdata, wat helpt bij het inschatten van het daadwerkelijke verkeer dat een zoekwoord oplevert. Voor contentstrategieën is dit een onmisbare functie om kansen te spotten op zowel short-tail als long-tail zoekwoorden.
Site Audit en SEO concurrentie
De Site Audit van Ahrefs is ideaal om technische SEO-problemen op je website snel inzichtelijk te maken. Denk aan gebroken links, trage pagina’s of ontbrekende metadata. Daarnaast biedt Ahrefs uitgebreide mogelijkheden voor SEO concurrentie-analyse. Je ziet precies op welke zoekwoorden je concurrenten ranken, welke backlinks ze hebben en waar jouw kansen liggen om ze te verslaan. Deze inzichten zijn essentieel voor het opzetten van een effectieve en datagedreven SEO-strategie.
Prijzen Ahrefs
Ahrefs is een uitgebreide SEO-tool en gelukkig betaalbaarder dan het alternatief SEMrush. Beide SEO-tools hebben voor -en nadelen, maar als prijs doorslaggevend is, dan komt Ahrefs beter uit de bus. Dit zijn de prijzen voor Ahrefs die gelden op 01-05-2022 bij betaling per maand:
- Ahrefs Lite: €89
- Ahrefs Standard: €179
- Ahrefs Advanced: € 349
- Ahrefs Enterprise: €879
Ahrefs alternatieven
Er zijn een aantal SEO-tools die je kunt gebruiken als alternatief voor Ahrefs. Ahrefs op zichzelf biedt veel mogelijkheden, maar je kunt ook kijken naar:
Als je geen budget wilt uitgeven aan SEO-tools, dan kun je altijd nog overwegen om de Google Search Console te gebruiken. Uiteraard kun je hier een stuk minder mee dan met Ahrefs, maar je kunt dan in ieder geval SEO-analyses maken. Je kunt de Search Console van Google dan bijvoorbeeld koppelen aan Google Data Studio zodat je niet voor iedere rapportage een Excel-bestand hoeft te downloaden.