Een linkprofiel geeft op een overzichtelijke manier een schema weer van jouw backlinks. Een backlink is een link die op een externe website is geplaatst, en die – zodra je op die link klikt – je door linkt naar jouw website. In je linkprofiel kun je dus precies zien op welke externe pagina’s je backlinks zich bevinden. De bijbehorende anchorteksten worden hierbij eveneens vermeld. Een sterk linkprofiel opbouwen doe je door activiteiten en technieken die onder linkbuilding (een belangrijk onderdeel van SEO) vallen. Hieronder lees je hoe dit grofweg in z’n werk gaat en waar je hierbij zoal op moet letten.
Kwaliteit vs. kwantiteit
In je linkprofiel kun je je aantal backlinks bijhouden. Dat is een belangrijk gegeven, want in principe kun je ervan uitgaan dat hoe meer backlinks je hebt, hoe beter je linkprofiel is. En dat heeft weer gunstige gevolgen voor de organische vindbaarheid van je website.
Waar voorheen het aantal backlinks nog het belangrijkste aspect was in je linkprofiel en daarmee van linkbuilding, daar is dat nu niet meer het geval. Tegenwoordig hechten de algoritmen van Google en andere online zoekmachines namelijk meer waarde aan kwalitatief sterke backlinks met een hoge mate van relevantie. Deze facetten worden bepaald door de kwaliteit en autoriteit van de website waarvandaan wordt gelinkt. Een gedetailleerd weergegeven linkprofiel kan je hierover ook meer vertellen.
Hoe zorg je voor een kwalitatief goed linkprofiel?
Goed, voor het voeren van een gedegen linkbuilding beleid is het dus van groot belang om te zorgen voor kwalitatief hoogstaande backlinks. Om dit voor elkaar te krijgen is het slim de volgende tips ter harte te nemen:
- Kies externe websites die raakvlakken vertonen met jouw werkveld, producten en/of diensten. Dit soort websites is ideaal om backlinks op te plaatsen.
- Doe onderzoek naar de domein autoriteit van externe websites. Daar zijn verschillende handige tools voor zoals Ahrefs of SEMrush.
- Verpak je backlinks in sterke, relevante, informatieve en vernieuwende artikelen.
- Zet niet in op een zo snel mogelijke groei van het aantal backlinks. Dit wordt door Google mogelijk als onnatuurlijk en ongeloofwaardig gezien, waardoor je acties zelfs een averechts effect kunnen veroorzaken.
- Laat je bij twijfel adviseren door professionals van bijvoorbeeld een extern online marketingbureau met een bewezen deskundigheid op het gebied van linkbuilding.
Houd updates van online zoekmachines bij
Een van de factoren die je SEO-activiteiten kan bemoeilijken, is het feit dat het niet honderd procent duidelijk is hoe de algoritmen van online zoekmachines als Google en Bing functioneren. Daar komt ook nog eens bij dat er met enige regelmaat wijzigingen en updates voorkomen in deze algoritmen en de richtlijnen daaromheen. Het is hoe dan ook belangrijk dat je op de hoogte blijft van deze veranderde richtlijnen. Zo ben je er op tijd bij wanneer het er eens naar uitziet dat er aanpassingen nodig zijn in je SEO-beleid in het algemeen of je linkbuilding in het bijzonder.