Een website of webshop bestaat uit vele lagen code zodat deze goed functioneert. Naast de codes voor de werking van de website richt je de codes voor structured data ook goed in: dit is een stukje code dat je aan de bestaande websitecode toevoegt. Structured data zorgt ervoor dat een online zoekmachine zoals Google de informatie van je website beter kan ‘inlezen’.
Hieronder laten we je eerst zien op welke manieren structured data in de praktijk tot uiting kan komen. Later in dit artikel gaan we nog uitgebreider in op waarom het slim is om structured data te gebruiken.
Voorbeelden van van structured data
Er bestaan diverse vormen van structured data, en dat ook nog in verschillende formats. Tot de meest gebruikte soorten behoren:
- Breadcrumbs. Nagenoeg elke website beschikt wel over een soort ‘broodkruimelpad’ waarmee op de website handig genavigeerd wordt: door deze breadcrumbs uit te rusten met structured data kan deze structuur ook daadwerkelijk worden getoond in de zoekresultaten.
- Wie een webshop heeft en producten verkoopt, voegt structured data toe aan artikelen. Denk bijvoorbeeld aan: de prijs, bestaande product reviews, maar bijvoorbeeld ook de voorraad.
- Over reviews gesproken: wanneer je als bedrijf zijnde genoeg positieve reviews hebt, dan kun je die via structured data ook meteen inzichtelijk maken op de zoekresultatenpagina.
- Je kunt via de optie Local Business met structured data Google extra informatie geven over je bedrijf. Die informatie wordt dan ook getoond in de zoekresultaten. Zo ziet een gebruiker onmiddellijk je locatie, je contactgegevens en je openingstijden.
- Vacatures: heb je een vacature die je extra onder de aandacht wilt brengen? Dan kun je door structured data in te zetten op de zoekresultatenpagina direct essentiële informatie inzichtelijk maken. Denk hierbij aan de belangrijkste functie-eisen, het aantal te werken uren, het salaris en de werklocatie.
Waarom structured data gebruiken?
Er zijn verschillende redenen om het gebruik van structured data te gebruiken:
- Met structured data verrijk je jouw vermelding op de pagina met zoekresultaten. Daarmee beschouwt Google je vermelding als extra relevant en heb je een hogere kans op de pagina te verschijnen.
- Door je hogere ranking krijg je meer bezoekers naar je website. Bovendien ligt het voor de hand dat het aantal kwalitatieve websitebezoekers toeneemt dankzij je complete, duidelijke informatie.
- De bovenstaande twee punten leiden tot een hogere doorklikratio, ook click through rate genoemd. Een hogere CTR kan weer een gunstige uitwerking hebben voor je ranking.
- Door structured data neemt je conversiepercentage toe. Dankzij je verrijkte vermelding in de zoekresultaten komen meer bezoekers gericht op je website: bezoekers die écht geïnteresseerd zijn en op zoek naar een oplossing voor hun probleem.
- Het toevoegen van codes aan een website klinkt geavanceerd, maar gelukkig wordt er al veel structured data automatisch voor je aangemaakt door sommige SEO-plug-ins zoals bijvoorbeeld SEO Yoast.
Kortom, maak gebruik van de structured data mogelijkheden zodat je beter gevonden gaat worden met SEO. Google zal deze structured data gebruiken om relevantere informatie te geven aan gebruikers, waardoor de bezoekers die je krijgt ook relevanter zijn.