AdWords

Samenvatting Artikel

Voor online marketeers die al langer met SEA werken kennen Google AdWords vast nog wel, dit is de oude naam van Google Ads. De naam Google AdWords is gebruikt van 2000 t/m halverwege 2018. Sinds juli 2018 is de naam Google AdWords gefaseerd uitgevoerd binnen de Google diensten naar Google Ads. Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords Editor wat Google Ads Editor is geworden.

Goed om te weten, het inloggen voor Google Ads gaat nu via: ads.google.com.

Geschiedenis Google AdWords

In 1998 Is Google Search officieel gelanceerd door Larry Page en Sergey Brin, met op dat moment zo’n 60 miljoen geïndexeerde pagina’s. Gezien het groeiende aantal gebruikers kon een verdienmodel dan ook niet achterblijven en werd Google AdWords gelanceerd.

Binnen Google Search, maar ook binnen Google AdWords waren de mogelijkheden nog erg beperkt – zeker vergeleken met de mogelijkheden anno nu. De Search Engine Results Page (SERP) zag er toen nog erg beperkt uit, maar was op dat moment vooruitstrevend door het slimme algoritme erachter:

Een oude SERP van Google uit 1998

Ontwikkeling Google AdWords

Zoals de naam al doet vermoeden, bood Google AdWords in het begin met name zoekwoorden advertenties aan. De SERP was oorspronkelijk alleen voor organische zoektermen (SEO), maar werd door de komst van Google AdWords uitgebreid met betaalde zoektermen. De eerste 350 adverteerders binnen Google AdWords werkten via een ‘premium sponsorship’ wat , mede door het succes van Google Search, in 2002 snel werd omgezet naar een ‘cost per click’ afrekenmodel. Bij CPC betaal je per klik/bezoeker die Google naar je website heeft gestuurd via een advertentie binnen het Google netwerk.

Niet lang na de lancering van Google AdWords werden de standaard zoekwoorden advertenties uitgebreid met Google AdSense in 2003. Dit maakte het mogelijk om – naast de tekstadvertenties – ook te adverteren via display advertenties. Dit werd in 2005 verder uitgebreid met ‘site targeting’ waarbij je zelf kon aangeven op welke website je display banner moest verschijnen.

Voor adverteerders waren de mogelijkheden in 2007 nog groter door de overname en integratie van het Supply-Side Platform (SSP) Doubleclick. Niet alleen kwam hiermee veel meer advertentiebereik beschikbaar, ook de interface van Doubleclick betekende een flinke stap naar voren qua technische mogelijkheden.

Welke marketingdoelen kun je bereiken met Google AdWords?

Google AdWords is een krachtig hulpmiddel om een breed scala aan marketingdoelen te bereiken. Afhankelijk van je specifieke doelstellingen, kun je gebruikmaken van verschillende strategieën binnen AdWords om effectieve resultaten te behalen. Hier zijn enkele voorbeelden van wat je kunt bereiken:

  • Verhogen van verkoop
    Met gerichte shopping campagnes kun je het aantal verkopen op je website, app, fysieke winkel, of via telefoon aanzienlijk stimuleren. Google Shopping is hierbij een populaire optie waarbij jouw producten prominent worden getoond aan potentiële kopers.
  • Genereren van leads
    AdWords stelt je in staat om meer leads te verzamelen en conversies te verhogen. Door mensen aan te moedigen actie te ondernemen via goed ontworpen advertenties, kun je contactgegevens of andere waardevolle informatie verzamelen van potentiële klanten.
  • Verhogen van websiteverkeer
    Wil je meer bezoek aan je website? Doelgerichte advertenties zorgen ervoor dat geïnteresseerde gebruikers je site weten te vinden. AdWords helpt je om de juiste doelgroep te bereiken, waardoor de kans op relevante bezoekers stijgt.
  • Product- en merkoverweging
    Gebruik display- en videocampagnes om klanten aan te moedigen je producten of diensten te ontdekken. Dit helpt niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om bestaande klanten meer betrokken te houden bij je merk.
  • Merkbekendheid en bereik
    Wil je de naamsbekendheid van je merk vergroten? Display- en videocampagnes kunnen jouw merk zichtbaar maken bij een breed publiek. Door gebruik te maken van geavanceerde targetingsopties, kun je je advertenties tonen op websites waar jouw doelgroep zich bevindt.
  • Promotie van apps
    Als je meer installaties voor je app wilt genereren, zijn er specifieke app-promotiecampagnes beschikbaar. Deze campagnes richten zich op mobiele gebruikers en stimuleren hen om je app te downloaden en te gebruiken.

Google AdWords biedt veelzijdige oplossingen om verschillende marketingdoelen te bereiken. Door de juiste strategie te kiezen, kun je je online aanwezigheid versterken en zichtbare resultaten boeken.

AdWords: Quality Score

Een van de baanbrekende introducties die Google introduceerde voor AdWords was de Quality Score. De Quality Score werd in 2005 gelanceerd en zorgde er mede voor dat AdWords verder ontwikkelde tot het platform dat we nu kennen. Als adverteerder werd je namelijk niet alleen meer hoger in Google vertoond bij het hoogste bod, maar speelden er opeens meer variabelen mee. De Quality Score werd ingedeeld op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 zeer slecht was en 10 zeer goed.

Als adverteerder was het dus nu niet alleen de taak om biedingen goed in te stellen, maar ook om goede advertentieteksten te schrijven die aansloten bij de juiste zoekintentie. Tenslotte moest je er ook rekening mee houden dat de landingspagina aansloot bij de advertentie:

  • Verwachte Click Through Ratio (CTR)
  • Advertentie relevantie
  • Landingspagina belevenis

Google AdWords Editor

Met niet honderden, maar honderdduizenden adverteerders wereldwijd werd het een stap om Google AdWords verder schaalbaar te maken. Dit antwoord kwam met Google AdWords Editor, natuurlijk de voorloper van Google Ads Editor.

Dit desktop programma die je op je computer installeert maakt het mogelijk om in bulk aanpassingen te doen aan je Google AdWords campagnes. Waar je vroeger stuk voor stuk advertenties moest kopiëren, kon je nu met de Editor grote – en bulk aanpassingen uitvoeren zonder daar als SEA-bureau urenlang repeterende taken voor uit te voeren.

Functionaliteiten Google AdWords

In de loop der jaren zijn er zowel grote als kleine wijzigingen geweest binnen Google AdWords. Wat nu standaard is binnen Google Ads, heeft een jarenlange evolutie moeten ondergaan. Wie nu als SEA-consultant begint te werken in Google Ads gaat uit van bepaalde mogelijkheden die er binnen AdWords nog lang niet altijd waren:

  • 2008: demografische biedingen beschikbaar als targeting of als negative.
  • 2009: sitelinks werden toegevoegd onder de tekstadvertenties.
  • 2010: remarketing mogelijkheden voor het opnieuw targeten van bezoekers.
  • 2011: negatieve zoekwoorden kunnen worden ingevoerd op lijsten die gebruikt kunnen worden over verschillende campagnes.
  • 2013: geoptimaliseerde campagnemogelijkheden (Enhanced Campaign) zoals dag, tijd en device type.
  • 2016: een extra rij advertenties werd toegevoegd recht op de SERP. Daarnaast wordt nu bij advertenties aangegeven dat dit SEA als onderscheid van organische resultaten (SEO).
  • 2018: Google verandert de naam Google AdWords in Google Ads.

Google AdWords vs. Google Ads

Zoals je misschien al ziet heeft Google Ads de laatste 20 jaar een grote vlucht genomen. Waar er eerst alleen simpele tekstadvertenties mogelijk waren is dit in de loop der jaren uitgebreid aan een arsenaal aan advertentiemogelijkheden. Het moge duidelijk zijn dat de naam AdWords de lading niet meer dekte en er is gekozen voor Ads.

Google Ads staat ook niet stil en heeft de laatste jaren flinke ontwikkelingen gehad. De grote trend is het ‘smart’ uitvoeren van campagnes waarbij Google steeds meer de regie krijgt over de biedingen, plaatsingen en een beoogde ROAS probeert te behalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Performance Max campagnes waarbij Google Ads steeds meer zelfstandig een ROAS-doel nastreeft.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Zoekwoord kannibalisatie: hoe oplossen?

Zoekwoordkannibalisatie: wanneer meerdere pagina’s op jouw website strijden om dezelfde zoekwoorden en elkaar onbedoeld verzwakken.

Wat zijn de voordelen van een VPS? (vs. shared hosting)

Twee populaire opties voor hosting zijn shared hosting en een Virtual Private Server (VPS), wat zijn de voordelen van een VPS?

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Andere marketing termen

Conversieratio

In online marketing is conversieratio een van de belangrijkste metrics om te begrijpen hoe effectief je campagnes en website zijn.

Footer

Een footer is onderdeel van de lay-out van een webpagina, document, of e-mail, en bevindt zich doorgaans aan de onderkant.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens