Over de exacte methoden en technieken om het maximale uit je SEO-inspanningen te halen, verschillen online marketing deskundigen soms nog weleens van mening. Maar over één ding zullen ze het ongetwijfeld eens zijn: zonder gebruik te maken van bepaalde SEO-tools, haal je zeker niet het maximale rendement uit je activiteiten.
Een van de SEO-tools die veel populariteit geniet is de tool MOZ. Dit is bij uitstek een geschikt programma voor mensen die de belangrijkste informatie van een aantal SEO-facetten boven tafel wensen te krijgen. MOZ is relatief beperkt, maar voor velen biedt het precies genoeg.
Hieronder lees je wat de meest essentiële functionaliteiten zijn van MOZ. Daarna zetten we de voor- en nadelen van deze tool overzichtelijk uiteen.
De belangrijkste functionaliteiten van MOZ
De meest relevante mogelijkheden van MOZ zijn de volgende:
- Met de keyword explorer kun je een gedetailleerd inzicht krijgen in trefwoorden (zoektermen) die door jouw (potentiële) klanten vaak worden ingevoerd. Deze keywords kun je bovendien categoriseren op bijvoorbeeld het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad om erop te scoren.
- MOZ bevat betrekkelijk uitgebreide mogelijkheden om je linkbuilding activiteiten te analyseren. Zo kun je exacte informatie achterhalen over zaken als links, backlinks en domein autoriteit. Daarnaast kun je (giftige) backlinks eruit filteren die een negatieve invloed hebben op je linkprofiel.
- Onder het mom van My Online Presence kun je jezelf vergaande informatie verschaffen over hoe je in de rankings presteert bij geografisch getinte zoekopdrachten. Dit is een bijzonder nuttige functionaliteit voor bedrijven die vooral in de eigen plaats of regio klanten moeten zien te vinden.
Voor- en nadelen MOZ
In vergelijking met sommige andere SEO-tools heeft MOZ de volgende voordelen:
- De functionaliteiten die MOZ te bieden heeft, presteren ronduit sterk. Je kunt dus zeker vertrouwen op de bevindingen die je met dit programma doet.
- MOZ stelt een toolbar beschikbaar. Wanneer je die downloadt, kun je in Google Chrome nuttige informatie achterhalen bij het uitvoeren van je zoekopdrachten.
- Bij uitstek geldt MOZ als tool waarmee je je plaatselijke of regionale vindbaarheid een boost kunt geven.
- MOZ staat bekend om z’n hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Dit is uiteraard met name voor onervaren online marketeers een enorm pluspunt.
Tegenover de hierboven genoemde voordelen heeft MOZ ook een aantal (mogelijke) nadelen:
- MOZ biedt in vergelijking met sommige andere SEO-tools (waaronder SEMrush en Ahrefs) enigszins beperkte mogelijkheden. Voor veel mensen en bedrijven is dat zoals gezegd juist ideaal, maar wanneer je meer wensen hebt op SEO-gebied, dan kan het zijn dat MOZ te weinig functionaliteiten heeft.
- Het is niet mogelijk om gratis van MOZ gebruik te maken. Sterker nog, MOZ is zelfs relatief duur, maar wel voordeliger dan bijvoorbeeld SEMrush. Er is bovendien geen gratis demoversie beschikbaar.