Backlinks zijn links die vanuit een externe website naar jouw site linken. Deze links zijn cruciaal omdat ze zoekmachines vertellen dat uw website ertoe doet. Google beschouwt links als een stem, dus het krijgen van nieuwe links zorgt ervoor dat je meer stemmen krijgt en de verkiezing (voor een zoekterm) wint. Backlinks zijn dus cruciaal voor het verder ophogen van de autoriteit van jouw website.
Houd er rekening mee dat je backlinks krijgt die de SEO van je website verbetert en niet schaadt. Ze moeten afkomstig zijn van websites die verband houden met wat jij doet. Meer stemmen voor jouw website betekent meer geloofwaardigheid en naar alle waarschijnlijkheid, een hogere positie voor relevante zoektermen.
Wat zijn goede backlinks?
Zoals gezegd zoeken we backlinks die de SEO van je website verbetert. Hoe weet je of backlinks goed zijn? Als je hoger in de Search Engine Results Page (SERP) wilt scoren, focus dan op kwalitatieve backlinks, hiervoor geldt:
Een enkele backlink van hoge kwaliteit kan krachtiger zijn dan 1.000 backlinks van lage kwaliteit. Het blijkt dat backlinks van hoge kwaliteit vaak dezelfde belangrijke eigenschappen delen:
- Ze komen van vertrouwde, gezaghebbende websites met een hoge autoriteit.
- Het focus zoekwoord zit meestal in de ankertekst van de link.
- De website (en pagina) zijn gerelateerd aan het onderwerp van jouw website.
- Goede backlinks zijn ‘follow’ links en geen ‘no-follow’ links.
- De backlink is van een website die nog niet eerder naar jouw website heeft gelinkt.
Domein autoriteit en backlinks
Om bovenstaande 5 punten te onderzoeken kun je handmatig te werk gaan of je kunt SEO-tools inzetten. Met name betaalde SEO-tools zoals MOZ, Ahrefs en SEMrush bieden een schat aan informatie over potentieel interessante backlinks. Deze SEO-tools werken met metric die ‘Domein Autoriteit‘ heet en geeft weer wat de autoriteit is van een website en/of domeinnaam.