Redirect chain.

Samenvatting Artikel

Er is sprake van een redirect chain wanneer je als internetgebruiker meerdere keren wordt doorverwezen om een bepaalde website te bereiken. Dit kan gebeuren nadat je een url intypt in de adresbalk of wanneer je op een zoekresultaat klikt nadat je in een zoekmachine een zoekopdracht hebt uitgevoerd.

Om te kunnen doorgronden wat een redirect chain precies is, en waarom hier risico’s aan verbonden zijn, is het zaak eerst in te zien wat een redirect überhaupt is. Dat leggen we hieronder dan ook eerst uit. Daarna gaan we dieper in op het begrip redirect chain zelf.

Wat is een redirect?

Een redirect is in principe een verwijzing van de ene webpagina naar de andere webpagina. Als gebruiker hoef je van deze doorverwijzing in principe niets te merken. Normaal gesproken mag je er namelijk van uitgaan dat je alsnog – en nog snel ook – op de pagina terecht komt waar je de gewenste informatie zal vinden.

In de ICT- en de online marketingwereld vormen redirects echter soms een belangrijk deel van de werkzaamheden. Veel bedrijven vernieuwen namelijk bijvoorbeeld met enige regelmaat hun website. Aangezien niet alle klanten altijd meteen op de hoogte hiervan zijn, voeren zij misschien nog lange tijd uit zichzelf de oude url in de adresbalk in. Wil je als bedrijf voorkomen dat deze mensen je website niet vinden en dus mogelijk afhaken als klant, dan vormen redirects een uitstekend alternatief. Met een redirect stel je immers in dat wie je oude website invoert, automatisch toch terechtkomt op je nieuwe website.

Er zijn meer voorbeelden van situaties waarin redirects nuttig zijn. Denk hierbij aan veelvoorkomende typefouten die mensen maken bij het invoeren van je url. Ook wanneer je bepaalde (sub)pagina’s waar backlinks naar verwijzen aanpast of verwijdert is een redirect (naar bijvoorbeeld je homepage) handig.

Het voorkomen van een redirect chain

Bij een ‘normale’ redirect gaat het om een enkele doorverwijzing, maar bij een redirect chain is er sprake van twee of meerdere doorverwijzingen. Dat is een situatie die je als beheerder van een website moet zien te voorkomen. 

Een dergelijke ‘ketting’ maakt het voor online zoekmachines als Google namelijk een stuk moeilijker om de desbetreffende webpagina te ‘lezen’, oftewel te indexeren. Dat kan als gevolg hebben dat deze pagina lager scoort in de zoekresultaten, of daar zelfs helemaal niet getoond wordt. Verder komt een redirect chain zeker niet ten goede aan de snelheid van je website. Deze verlengde laadtijden hebben eveneens een negatief effect op je ranking. Bovendien kunnen je bezoekers besluiten af te haken en vormen lange laadtijden geen goed visitekaartje voor je bedrijf.

Het voorkomen en/of het herstellen van redirect chains is vrij eenvoudig. Je dient namelijk te voorkomen dat je een doorverwijzing maakt naar een pagina die op zijn beurt ook niet (meer) in gebruik is. Alle doorverwijzingen die je aanbrengt dienen dus naar pagina’s te leiden die gewoon beschikbaar zijn. Mede daardoor komen redirects naar een homepage vaak voor.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

Hoe maak je kortingscodes in WooCommerce?

Kortingscodes zijn ideaal om je potentiële klanten te overtuigen te bestellen in jouw webshop. Hoe instellen in WooCommerce?

Tags vs. Categories in WooCommerce: Wanneer gebruik je welke?

Bij het opzetten van een WooCommerce-webshop sta je al snel voor de vraag: moet ik producten indelen met categorieën, tags, of beide?

Favicon instellen WordPress

In deze handleiding leer je stap voor stap hoe je een favicon instelt in WordPress en waarom het belangrijk is om er een te gebruiken.

Andere marketing termen

UTM

In dit artikel lees je hoe UTM-tagging werkt en waarom het belangrijk is voor jouw marketingcampagnes. 

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn onmisbaar voor een succesvolle SEO-strategie. In dit artikel lees je wat long tail zoekwoorden zijn en waarom ze belangrijk zijn.

Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel is een onmisbare tool voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens