Als je weleens gebruikmaakt van Google Ads, dan heb je vast al eens gehoord over Performance Max. Performance Max is een campagnesoort die prestaties probeert te maximaliseren binnen jouw gestelde doel. Performance Max vormt een aanvulling op campagnes die zijn gebaseerd op zoekwoorden in het zoeknetwerk, maar ook voor Google Shopping, Display en Video campagnes. Door een combinatie van al deze campagnesoorten worden er meer conversies gegenereerd voor klanten.
Met Performance Max kun je de prestaties verbeteren op basis van de opgegeven conversiedoelen. In dit artikel lees je meer over hoe Performance Max dit doet. Daarna sluiten we af met een aantal tips die je helpen bij het opzetten van een Performance Max campagne.
Over Performance Max
Performance Max is op dit moment het nieuwste campagnetype binnen Google en is volledig geautomatiseerd. Doordat Google Ads dit volledig automatiseert, betekent het wel dat je minder controle hebt over je campagnes – zeker vergeleken met campagnes uit het ‘oude’ Google AdWords, bijvoorbeeld:
- Het doen van biedingen per zoekwoord is niet mogelijk binnen Performance Max, daarnaast is het zelf toevoegen van negatives niet mogelijk.
- Je krijgt bij het gebruik van Performance Max minder inzichten dan bij andere campagnetypes, er zijn zo goed als geen rapportagemogelijkheden.
- Google maakt zelf content zoals bijvoorbeeld YouTube video die wordt samengesteld met jouw tekstjes en ingevoerde afbeeldingen.
Tips bij het gebruik van Performance Max
Om je op weg te helpen, hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet. Deze tips gaan over de invulling van je Performance Max campagne:
- In de kopteksten en de beschrijvingsregels staat idealiter alleen maar belangrijke informatie die je wilt uitlichten.
- Gebruik hoofdletters op de juiste manier. Zo gebruik je hoofdletters aan het begin van de zin, maar ook voor de woorden die je wilt uitlichten. Deze woorden trekken direct de aandacht van de lezer.
- Zorg voor een duidelijke onderscheiding tussen de kopteksten en de beschrijvingsregels. Deze mogen niet overeen komen, zodat deze voor elk advertentietype kunnen worden gebruikt.
- Zorg dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en dat je het maximaal aantal toevoegt aan je campagne. Op deze manier geef je Google meer keuze om de best presterende afbeeldingen weer te geven.
- Het gebruik van beeldmateriaal versterkt je merk en vertegenwoordigt je bedrijf. Als je geen beeldmateriaal hebt, maak je gemakkelijk een video met de gratis online tool: YouTube Video Maker, op die manier houd je meer controle.