Een landingspagina is een subpagina van een website waar een bezoeker op terecht komt zodra deze op een advertentie of een zoekresultaat klikt. Dit is dus niet per se de homepage van een website, al geldt voor landingspagina’s wel hetzelfde als wat voor homepages geldt: hier vormt een consument zijn of haar eerste indruk van je bedrijf in het algemeen en je website in het bijzonder. En zo’n eerste indruk is uiteraard ontzettend belangrijk.
Als je erin slaagt je landingspagina’s zo sterk mogelijk in te richten, kun je hier veel extra profijt van hebben. Hieronder verstrekken we tips die je helpen dit voor elkaar te krijgen. Deze tips verdelen we onder in twee categorieën. Eerst geven we adviezen die ten goede komen aan je SEO, en daarna geven we grofweg aan hoe je het geheel zo inricht dat je zo veel mogelijk profijt hebt van je SEA-campagnes.
SEO-tips voor de ideale landingspagina
SEO heeft zoals bekend betrekking op het verbeteren van de positie van je website in de organische (of natuurlijke) zoekresultaten in de zoekmachine. Wanneer een consument op jouw zoekresultaat klikt, komt deze dan ook op een bepaalde landingspagina van je website terecht. Als je bij het creëren van deze landingspagina de volgende tips ter harte neemt, zou dat je SEO kunnen verbeteren:
- Kies een relevante titel aan de hand van veel gebruikte zoektermen.
- Zorg voor een overzichtelijke, niet te lange en makkelijk te onthouden URL.
- Laat in een overzichtelijk menu op de landingspagina zien waar op de website de klant zich bevindt.
- Voeg een zoekfunctie toe aan de landingspagina.
- Zorg ervoor dat verschillende populaire zoektermen in de content terugkomen, maar overdrijf hiermee niet; het moet immers prettig leesbaar blijven.
- Teksten mogen verder gerust honderden woorden lang zijn. Zo kun je enerzijds je bedrijf goed introduceren en vervolgens dieper ingaan op je unique selling points, producten en/of diensten.
- Voeg één of enkele uitgaande links toe.
- Maak het de bezoeker van je landingspagina tenslotte makkelijk om ‘actie’ te ondernemen (lees: om iets te kopen of contact op te nemen). Dit wordt ook wel call-to-action genoemd, vaak afgekort tot CTA.
Landingspagina’s voor succesvolle SEA-campagnes
Bij SEA (Search Engine Advertising) draait het, zoals je misschien wel weet, om het tegen betaling plaatsen van advertenties in (zoekresultaten van) online zoekmachines zoals Google. Dat je bij SEA betaalt voor een gunstige positie in de zoekresultaten zorgt er uiteraard voor dat je extra gedreven bent om hier een goed rendement uit te halen.
Als je de hierboven beschreven aanbevelingen alvast nauwgezet opvolgt, dan maak je de kans op dit hoge rendement al zo groot mogelijk. Daarnaast is het slim om extra veel aandacht te besteden aan de tekst op de landingspagina zodat dit ten goede komt aan de quality score. Zorg hierbij voor een doordachte afstemming van zoekwoorden en -termen in de tekst, de titels, de URL’s, de URL-paden en de getoonde advertentie zelf.
Gebruik minstens één handige tool (zoals de Google Keyword Planner) om deze zoekwoorden te achterhalen. Wees je er verder van bewust dat een consument op de landingspagina met zekerheid moet kunnen vinden waarnaar hij of zij op zoek was toen er door diegene op de advertentie werd geklikt.