UX is een afkorting die staat voor user experience, oftewel gebruikerservaring. Hierbij kan het gaan om de ervaring van een gebruiker van de meest uiteenlopende producten of diensten, maar meestal wordt UX in online marketing gebruikt. In online marketing geldt UX-design als één van de specialismen, en zeker niet de minst belangrijke.
Het belang van het werk van een goede UX-designer wordt verderop in dit artikel nader verklaard. Verder gaan we dieper in op de vaardigheden waar zo’n UX-designer over dient te beschikken en wordt het verschil met UI-designers uitgelegd.
Het belang van een goede gebruikerservaring
Om verschillende redenen is het van essentieel belang dat je de bezoekers van je website een goede gebruikerservaring biedt. De internettende consument van tegenwoordig is namelijk kritisch en ongeduldig. Deze wil simpelweg in zo min mogelijk tijd vinden waarnaar hij of zij op zoek is. Moet deze te lang zoeken of is er een andere hinderende factor in de gebruikerservaring, dan wordt je website waarschijnlijk snel gesloten. Een optimale gebruikerservaring, het liefst met een heldere structuur en ook een uitnodigende uitstraling, zorgt ervoor dat websitebezoekers zo lang mogelijk blijven.
Naast het tevreden stellen en houden van potentiële klanten is UX belangrijk voor je SEO. Een betere gebruikerservaring komt je Google-ranking ten goede. Dat komt mede doordat je met een sterke UX zorgt voor een lager ‘bouncepercentage’, een lager aantal bezoekers dat snel afhaakt. Hoe lager dit bouncepercentage, hoe beter dat is voor je SEO. Verder leidt een optimale gebruikerservaring tot een hogere CRO, oftewel een hoger conversiepercentage.
Wat moet je als UX-designer kunnen?
In de eerste plaats moet een UX-designer uiteraard overweg kunnen met de programma’s en tools die bij het ontwerpwerk worden gebruikt. Los daarvan zijn eigenschappen als creativiteit en empathisch vermogen onmisbaar. Je moet je als UX’er immers kunnen inleven in de doelgroep van een website, om op basis daarvan tot een mooi webdesign te komen. Goede luistervaardigheden en veel flexibiliteit zijn dus eveneens essentieel.
Als UX-designer zou je ervoor kunnen kiezen je verder te specialiseren. Door te leren het gedrag van gebruikers te observeren en door behoeften te analyseren, kun je je ontwikkelen tot UX-researcher.
Verschil met UI-designers
Naast UX-designers zijn er in de techwereld ook UI-designers actief. Waar UX-designers zich met name richten op de functionele kant van het ontwerp van een website, daar hebben UI’ers de taak de ‘emotionele’ kant van webdesign te optimaliseren. Een UI-designer houdt zich dus met name bezig met de uitstraling, de presentatie en de leesbaarheid. Dit werk kan erg diepgaand zijn. Zo worden er regelmatig zelfs zeer specifieke technieken toegepast vanuit de kleurenpsychologie. Bovendien dient een UI’er ervoor te zorgen dat de huisstijl en de merkbeleving naar het hoogste niveau worden getild.
Tips om gebruikerservaring te verbeteren
Het liefst wil je dat de gebruikerservaring op jouw website optimaal is, maar dit kan altijd worden verbeterd. Om de gebruikerservaring te optimaliseren, hebben wij wat handige tips voor je op een rijtje gezet. Vergeet niet dat er veel onderzoeken zijn gedaan naar gebruikerservaringen op een website, dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
- Houd de website simpel en overzichtelijk. Een simpele en logische navigatie is belangrijk voor jouw websitebezoeker. Hier maak je niet alleen je gebruikers tevreden mee, maar ook Google.
- Zorg voor een goede laadsnelheid. Als de website langzaam laadt, zal een groot deel van de bezoekers afhaken. Idealiter houd je de laadsnelheid onder de 2 seconden.
- Het liefst wil je elke ruimte op je website nuttigen met informatie of afbeeldingen. Soms is het toch handiger dit minder te doen. Door voldoende gebruik te maken van witruimte komt de website overzichtelijker en rustiger over op jouw websitebezoekers.
- Tegenwoordig wordt mobiel internet veel gebruikt om op te surfen. Je wilt dan natuurlijk wel dat je website goed werkt op mobiel, tablet en desktop.
- Zorg dat jouw websitebezoeker vindt waarvoor hij of zij naar jouw website komt. Is dat bijvoorbeeld een offerte aanvraag? Idealiter is dit al vanaf de homepage zichtbaar.