Wanneer je je als organisatie zo goed mogelijk wenst te manifesteren, dan heb je de keuze uit tal van kanalen om dat voor elkaar te krijgen. Hierbij gaat het om zowel digitale kanalen, als kanalen buiten het internet om. Je kunt hierbij min of meer vier typen kanalen onderscheiden in het PESO-model. Een daarvan wordt in vakjargon ook wel earned media genoemd.
Met earned media gaat het om content die wordt verspreid door andere mensen; mensen die dus niet direct voor of namens je bedrijf werkzaam zijn. Dit zijn mensen die van mening zijn dat je een zekere vermelding of aandacht hebt verdiend. Onder earned media vallen bijvoorbeeld retweets, het delen van informatie van jouw website en reviews. Mond-tot-mondreclame mag ook tot earned media worden gerekend.
Zoals elk type kanaal heeft earned media zowel voor- als nadelen. Hieronder zullen we deze benoemen. Je leest daarna enkele tips om voordelen te creëren met earned media. Tenslotte vertellen we nog in het kort welke andere kanaalsoorten er bestaan, zodat je beter kunt inschatten welke plek earned media inneemt in de content marketingwereld.
De voor- en nadelen van earned media
Een zeer concreet voordeel van earned media is dat het gratis is. Je hoeft immers niet te betalen voor een vermelding die iemand uit zichzelf doet. Bovendien hebben aanbevelingen van een ander volgens velen een hoge mate van betrouwbaarheid. Dit laatste punt kan echter soms ook in je nadeel werken. Aangezien je nooit volledig kunt beïnvloeden hoe mensen over jou of je bedrijf praten, kan het zijn dat er ook eens iets negatiefs over je wordt vermeld. In sommige gevallen kan dat je organisatie schade berokkenen.
Manieren om positieve vermeldingen te verdienen
Op de volgende manieren maak je extra kans om, onder het mom van earned media, een gratis positieve vermelding van bijvoorbeeld een (potentiële) klant te verdienen:
- Zet altijd maximaal in op kwaliteit als het gaat om je producten en diensten.
- Schrijf eens een ijzersterk en vernieuwd artikel voor op je website. Goede kans dat anderen het oppikken en delen.
- Probeer op social media interactie met je volgers te creëren. Dat komt ten goede aan je uitstraling, waardoor mensen positiever over je gaan denken én spreken.
- Vraag tevreden klanten of ze een review willen achterlaten.
- Laat iemand ergens eens een negatieve review achter? Reageer daar dan openlijk op, en wel op een constructieve manier. Zo haal je de angel uit de onvrede én zien anderen dat je serieus en professioneel omgaat met feedback.
Welke andere soorten kanalen bestaan er?
Earned media kunnen een belangrijke rol spelen in je content strategie, maar uiteraard zijn er meer kanalen waarop je je kunt profileren. Volgens het PESO-model zijn de volgende kanalen beschikbaar:
- Paid media. Hierbij draait het allemaal om betaald adverteren op kanalen die dat mogelijk maken, zowel online als offline.
- Earned media.
- Shared media valt niet helemaal los te zien van earned media, want shared media behelst het aanjagen van interactie met je klanten, vooral op social media. Onder meer via diezelfde socials hoop je vervolgens positieve commentaren te verdienen.
- Owned media: Dit zijn alle kanalen waar je zelf de beheerder of eigenaar van bent. Denk hierbij aan je website, je nieuwsbrieven, je social media kanalen en/of je printuitgaven. Lees hier meer over owned media.