Google Analytics is een gratis online tool van Google die je gebruikt om statistieken te verzamelen over bezoekers op je website, ook webstatistieken genoemd. Deze webstatistieken geven informatie weer over de bezoekers, denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid, het gedrag, waar zij vandaan komen (verkeersbronnen) en welke doelen zij bereiken, bijvoorbeeld leads of omzet. De vereiste om gebruik te maken van Google Analytics is het hebben van een Google account, die tevens gratis is.
In dit artikel lees je meer over de voordelen van Google Analytics en wat deze tool voor jouw website of webshop kan betekenen. Ten slotte krijg je een aantal tips om het gebruik van Google Analytics gemakkelijker te maken.
De voordelen van Google Analytics
Het gebruik van Google Analytics is aan te raden voor iedereen die actief werkt aan een website of webshop. Je kunt data analyseren om je website te optimaliseren door ‘bottlenecks’ te zoeken. Daarnaast kun je ook actief sturen op kanalen die omzet realiseren voor je webshop. Je hoort het al, met Google Analytics is er veel mogelijk.
Google Analytics heeft een aantal voordelen:
- Je hebt inzicht in verschillende verkeersbronnen: zoals uit welk kanaal de bezoekers komen en met welk apparaat zij jouw website hebben bezocht.
- Je krijgt een duidelijk beeld van je bezoekers: zoals of deze bezoekers al eens eerder op de website zijn geweest en hoe jouw doelgroep eruit ziet.
- Je krijgt inzicht in het bouncepercentage van de pagina’s op jouw website: welke pagina’s hebben een hoog en laag bouncepercentage? Het bouncepercentage is een metric waar Google Analytics veel mee werkt, het geeft aan welke bezoekers één pagina bekijken en de website verlaten.
- Google Analytics brengt geen verplichte kosten met zich mee. In principe is deze tool geheel gratis te gebruiken. Als je duizenden bezoekers per maand hebt en je wilt grote datasets bekijken, dan zal Google wel de data ‘samplen’. Om sampling te voorkomen kun je uiteraard naar Google Analytics Premium, maar dit is een flinke investering.
- Google Analytics is te koppelen aan andere Google diensten zoals de Google Search Console en Google Ads. Hierdoor krijg je nog meer inzichten op een duidelijke manier verwerkt om hiermee je SEA en SEO te verbeteren.
Tips bij het gebruik van Google Analytics
Om het gebruik van Google Analytics gemakkelijker te maken, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
- Zorg ervoor dat je de trackingcode voor Google Analytics goed hebt geïnstalleerd. Idealiter wil je deze van te voren testen, zodat je zeker weet dat de code werkt. Het makkelijkste is om incognito of met een ander scherm je website te bezoeken en naar de rapportage ‘real time’ te gaan. Daarnaast kun je ook via tools bekijken of de code goed staat op alle pagina’s, bijvoorbeeld GA checker.
- Naast de standaard rapportages die Google Analytics geeft, kun je deze ook specifieker maken. Dit doe je door een segment toe te voegen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld filteren op een specifieke campagne, soort pagina, apparaat of kanaal.
- Wanneer je de gebruiksvriendelijkheid van je website wilt verbeteren, bekijk je al snel de bouncepercentages. Wees voorzichtig hier conclusies uit te trekken. Een hoog bouncepercentage hoeft namelijk niet negatief te zijn, dit hangt echt af van bijvoorbeeld de verkeersbron.
- Stel een dashboard in. Zo zie je in een oogopslag de informatie die jij relevant vindt voor jouw website. Je kunt er ook voor kiezen om Google Analytics te koppelen aan Google Data Studio, zodat je dashboards kunt maken met ook andere beschikbare data.
Universal Analytics vs. Google Analytics 4
Sinds kort is Google Analytics overgegaan op GA4. Dit was voorheen Universal Analytics en daarvoor Google Analytics Classic. Er zijn handige hulpmiddelen binnen Google Analytics waarmee je UA kan overzetten naar GA4.
Let er wel op dat er een geheel nieuwe property wordt aangemaakt die data opbouwt vanaf het moment dat er data binnenkomt, dus geen historische data. Als je nu data alleen opbouwt in UA, dan is het aan te raden zo snel mogelijk een GA4 property aan te maken binnen je Google Analytics accounts. Op die manier bouw je ook historische data op in GA4 en niet alleen in UA. Dit is niet noodzakelijk, maar wel veel makkelijker voor analyses en het vergelijken van datasets.