SERP

Samenvatting Artikel

De afkorting SERP staat voor Search Engine Result Page. Het gaat hier dan dus over een zoekresultatenpagina in een zoekmachine. Dit is de pagina die op je beeldscherm verschijnt nadat je als internetgebruiker een zoekopdracht hebt uitgevoerd in bijvoorbeeld Google of Bing. 

In de online marketingwereld is de SERP van essentieel belang. Hoe hoger jouw website namelijk wordt genoemd op deze pagina, des te meer bezoekers zal je site trekken. Een hogere ranking heeft daadwerkelijk een enorme invloed op het aantal bezoekers waarop je webpagina mag rekenen. Later in dit artikel vertellen we je dan ook hoe je hoger in de SERP kunt komen. Hieronder lees je echter eerst uit welke onderdelen een SERP eigenlijk zoal bestaat.

Uit welke onderdelen bestaat een SERP?

In de essentie bestaat de SERP uit twee onderdelen. Enerzijds zijn er de organische zoekresultaten. Deze zoekresultaten zijn gerangschikt op basis van relevantie. Althans, volgens de desbetreffende zoekmachine. Voor welke plek dan ook in de organische resultaten (soms ook natuurlijke zoekresultaten genoemd) hoef je niets te betalen.

Dat laatste geldt niet voor de advertenties die je doorgaans bovenaan of soms aan de rechterkant van de SERP ziet staan. Voor een dergelijke advertentie moet je namelijk wél betalen. In ruil daarvoor krijg je echter één van de best mogelijke posities op het scherm. 

Wanneer de zoekmachine aanneemt dat je naar een product zoekt met wellicht een koopintentie, dan verschijnen er bovenaan vaak afbeeldingen van dat product. Daarbij wordt ook korte informatie gegeven, zoals de prijs, een mini-omschrijving en de aanbieder. Klik je erop, dan kom je direct in de betreffende webshop terecht.

Andere zaken die op de SERP vaak te zien zijn, zijn een kaartje (waarop te zien is waar een bepaald bedrijf is gevestigd), aanvullende afbeeldingen en ‘feature snippets’. Een feature snippet geeft een samenvatting van het antwoord op je eventuele vraag weer, zodat je niet per se verder hoeft te klikken.

Hoger komen in de SERP: zo doe je dat!

Er zijn talrijke manieren om met je vermelding hoger in de SERP te komen. Dat zijn onder andere de volgende:

  • Om überhaupt in aanmerking te komen voor een vermelding in de SERP, moet je website geïndexeerd kunnen worden. Zorg dus voor een aantal backlinks om dat mogelijk te maken. Lever ook een XML-sitemap aan bij bijvoorbeeld Google.
  • Met behulp van linkbuilding aan een rijker linkprofiel en daarmee een verbeterde online autoriteit werken zorgt voor een hogere positie.
  • Doe uitgebreid zoekwoordenonderzoek en laat de belangrijkste ‘keywords’ terugkomen in de content op je website en in je metatags in je vermelding in de SERP. 
  • Zorg voor een perfect werkende, goed gestructureerde en snel ladende website.

De hierboven omschreven activiteiten vallen allemaal onder SEO, oftewel Search Engine Optimization. Dit zijn activiteiten die bijdragen aan een hogere positie in de organische zoekresultaten. Wie zeer snel zo hoog mogelijk in de SERP wil staan, die kan zich het best (ook) richten op SEA. Dat staat voor Search Engine Advertising. Met SEA heb je dus als adverteerder recht op één van de hoogste posities in de SERP.

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Laat SEA en SEO over aan Digital Wizards. Wij zorgen voor winstgevende SEA-campagnes en meer organische bezoekers op je website of webshop. Klaar om te groeien? Neem direct contact op en spar met onze eigenaar, Hans Boersma.

Blog

WordPress installeren op verschillende manieren

Via dit artikel leer je hhoe je zelf een WordPress installatie kunt doen: handmatig of via een hostingpartij.

Hoe pas je de prijzen aan in een WooCommerce webshop? 

Hoe pas je de prijzen aan van een WooCommerce webshop? In dit artikel leggen we het stap voor stap aan je uit.

Betaalverkeer uitsluiten in GA4

Door betaalverkeer uit te sluiten van je referral-lijst in GA4, krijg je een beter inzicht in je echte verkeersbronnen.

Andere marketing termen

ROI

ROI staat voor "Return on Investment" en is een cruciale financiële metric die wordt gebruikt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering te meten.

Key Performance Indicators (KPI’s)

Wanneer we het over een key performance indicator (KPI) hebben, dan hebben we het over variabelen waarmee je een bepaalde prestatie kunt meten.

Ahrefs

Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool, met name voor het goed kunnen opzetten van een linkbuilding strategie. Binnen Ahrefs kun je gebruik maken van een aantal verschillende SEO-tools.

Wil je sparren met Hans over je online marketing uitdagingen of kansen bespreken voor een nieuwe maatwerk website?

Jouw gegevens