Succescase: omzet meer dan verdubbeld (150% groei) Crosslighter

 

Crosslighter assortiment

Gedeelte Crosslighter assortiment

Crosslighter verkocht in 2018 met name plasma aanstekers die geschikt zijn voor vuurwerk. Vuurwerk, is dat niet alleen met nieuwjaar? Dat klopt en het betekent letterlijk dat dat er eigenlijk alleen vraag (lees: omzet) is van oktober t/m december. Waar ze een paar jaar geleden nog alleen waren en een ‘first movers advantage’ hadden, waren er anno 2018 veel concurrerende intreders bijgekomen. In het vierde kwartaal van 2018 heeft Digital Wizards met een brede online marketingstrategie 150% groei weten te realiseren voor Crosslighter! 

 

  • Hoe kun je kanalen zo optimaal mogelijk inzetten om op te schalen?
  • Hoe kun je groeien in een concurrerende markt? 

 

We geven hier de belangrijkste learnings in 5 stappen aan de hand van onze klant Crosslighter:

1. Meten is weten

Meten = weten en daarom beginnen we bijna altijd met web analytics activiteiten. Staat alles (technisch) goed ingericht en krijgen we genoeg data binnen voor analyses? Tijdens de eerste groeikansen-audit van Crosslighter kwamen we erachter dat er überhaupt geen e-commerce data werd gemeten in Google Analytics. Om te weten waar je omzet vandaan komt is dit natuurlijk cruciaal. De eerste stap die we hebben ondernomen was het inschieten van de e-commerce data in Google Analytics, maar ook meteen een nieuwe inrichting van het Google Analytics account.

Data gevisualiseerd

Zodra de data weer goed binnenkwam in Google Analytics, hebben we een e-commerce dashboard opgezet voor Crosslighter in Google Data Studio. Hiermee is er real-time inzicht in onder andere de verdeling van omzet per kanaal, geslacht, leeftijd en nog veel meer.

2. SEO op orde brengen

Groei gemiddeld vertoningsaandeel

Juist in een concurrerende markt is het belangrijk je traffic kanalen te optimaliseren. Alvorens je geld gaat uitgeven aan betaalde kanalen, richt je je eerst op de organische zoekresultaten. Hier hebben we alles vanaf ‘de basis’ opnieuw opgezet. Dit hield onder ander in:

  • Sitemap koppelen aan Google Search Console en verder inrichten Google Search Console.
  • Schrijven van Meta omschrijvingen en Page Titles.
  • Opzetten van H1 en H2 structuur.
  • Schrijven SEO-content voor productcategorieën en artikelen.

Waren dit de korte termijn oplossingen, er staan nog veen groeikansen op de ‘roadmap’ die we in aanloop naar Q4 2019 gaan oppakken. Denk hier bijvoorbeeld aan de laadtijd, wat een steeds belangrijkere rankingsfactor is geworden. Maar ook meer en betere SEO-teksten, zodat de relevantie en vindbaarheid verbetert.

3. Feedmanagement

Voorbeeld WOO feed Crosslighter

Voorbeeld ‘WOO feed’

Crosslighter had nog geen bronfeed beschikbaar en Digital Wizards heeft met de plug-in ‘WOO Feed’ is een datafeed beschikbaar gesteld. Via deze bronfeed is het mogelijk productdata beschikbaar te maken in een automatisch bestand wat eruit ziet als een Excel-bestand. Deze bronfeed is gekoppeld aan de datafeed tool Channable en verder verrijkt met feedregels.

 

“Met een datafeed kun je gegevens van artikelen zoals naam, prijs, kleur en meer eenvoudig delen met derde partijen zoals Google, affiliate netwerken en marktplaatsen.”

 

Zo stond er niet standaard een kleur en dit is een belangrijk veld voor Google Shopping. We hebben ‘kleur’ in de productdetails ‘laten scannen’ en deze is er met  feedregels aan toegevoegd.

Google Shopping

Google Shopping heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen qua bereik en potentiële omzet. Dit was voor Crosslighter dan ook een groeikans om niet te missen. Ondanks dat we Google Shopping redelijk last minute hebben opgezet, gaf het inderdaad een extra impuls aan de omzet. Google Shopping heeft voor bijna 6% van de omzet gezorgd in Q4 en deze omzet was – op een klein gedeelte na – niet naar Crosslighter gegaan.

Google Shopping voorbeeld Crosslighter

Aandeel Google Shopping

4. Google Ads herstructureren

Naast het toevoegen van Google Shopping als extra campagne, hebben we nog veel meer fundamentele wijzigingen doorgevoerd voor zoekmachine adverteren (SEA). Zo was de taalzone was ingesteld op U.S. tijd en hierdoor was er een flinke discrepantie van de omzet/kosten per dag. Dit is met veel moeite via Google Ads support weer teruggezet gekregen naar onze tijdzone. De Google Ads account was – toen wij toegang kregen tot de account – slechts ingericht met één campagne met hierin twee advertentie groepen. Er waren slechts een tweetal varianten van de advertenties en er werden geen optimalisaties gedaan op zoekwoord- en biedingenniveau.

Google Trends plasma aansteker 2018

Google Trends ‘plasma aansteker’in 2018

Bij een doorlopend SEA-account is er het gehele jaar ruimte is voor observaties, hypotheses opstellen en tests doorvoeren. Bij Crosslighter is dit – door de enorme piek in Q4 en de niet-bestaande vraag in de rest van het jaar – niet mogelijk. Hierdoor is het zaak groeikansen meteen toe te passen en per dag of week te optimaliseren. Hiermee lopen de kosten niet uit de hand (verliezer) of mis je geen winstgevende omzet (winnaar).

5. Display Advertising (testen)

Hoor je display advertising, dan denk je wellicht aan dure ‘branding campagnes’ die onder aan de streep geen e-commerce resultaten behalen. Tijdens de lopende campagne in Q4 hebben we een aantal leuke tests opgezet. Een campagne betrok het retargeten van bezoekers met een bepaalde ‘interactie’ via diverse variaties van uitingen. Daarnaast hebben we ook succesvol een nieuw soort display campagne van Google Ads weten in te zetten. Deze campagne kwam qua ‘Target CPA’ erg goed uit en gaan we in 2019 zeker weer inzetten.

Groeikansen 2019

In 2019 is er nog een hoop werk te verzetten voor Crosslighter. Zo zullen we samen met Crosslighter aan de slag gaan met de website. Deze is zowel qua techniek, als SEO-vindbaarheid nog niet ideaal. Vanuit content management zal er gekeken worden welke teksten we zeker moeten hebben, maar natuurlijk ook overige content. In feite gaan we de periode tot Q4 2019 aangrijpen om de basis nog verder uit te breiden, zodat inzet van betaalde traffic nog mee effect heeft. Ondanks dat de omzet in Q4 2018 met 150% was gestegen (YOY), is er nog voldoende ruimte voor verbetering. Samen met Crosslighter hebben we het doel gesteld om minimaal 20-30% meer omzet te behalen dan in 2018. Het wordt weer een ‘knallend’ jaar!