Je eigen webshop beginnen? 7 tips voor een sterke start

aikipro bezorgdozen

Een uit de hand gelopen hobby, een eigen gemaakt product, potentieel marktaandeel? Er zijn veel goede redenen om een webshop te beginnen. Door partijen als CCVshop, Mijnwebwinkel en Lightspeed is het tegenwoordig erg makkelijk om snel een goede webshop te lanceren. Wat zijn de grootste kansen en valkuilen?

Start eigen Aikido-webshop

Een paar van de redenen om mijn eigen webshop te beginnen waren:

  1. Mijn passie voor de Japanse vechtsport Aikido.
  2. De frustratie van het niet hebben van goede en betaalbare Aikido-artikelen in Nederland.
  3. Slecht advies en service van bestaande Aikido-artikelenverkopers.

Ik liep al jaren met het idee: “Dit kan veel beter” en “Waarom bestaat dit nog niet in Nederland?”

Aangezien ik al aardig wat Aikido-artikelen thuis op voorraad had voor mijn Aikido-vereniging en online marketingervaring heb, was het een kleine stap mijn eigen webshop op te zetten. Aikipro is nu een jaar live, de eerste 350 orders zijn verwerkt en ik heb de 7 beste tips en tricks geselecteerd.

1. Passie, passie, passie ♥

Een van de belangrijkste redenen voor het opzetten van mijn eigen webwinkel is mijn passie voor Aikido. Door mijn passie voor deze Japanse vechtsport is het makkelijk teksten te schrijven, mezelf te verplaatsen in de doelgroep en bovenal: tijd te reserveren die ik ook in andere leuke dingen kan steken. Op de factor tijd kom ik zo terug!

Uiteraard is het mogelijk een webshop op te zetten met het oog op snel geld verdienen. Iedereen kan tegenwoordig leuk onderhandelen via bijvoorbeeld Alibaba met leveranciers in lagelonenlanden. Als je een beetje slim bent, kies je een product dat weinig voorraadruimte inneemt en idealiter via een brievenbusbezorging bezorgd kan worden.

Echter, ligt je hart bij dit product? Zou je dit product zelf ook afnemen of aanbevelen? Stél dat de omzet tegenvalt, vind je het dan nog steeds leuk om te doen? Heb je minimaal één nee? Dan zou ik het je niet aanraden een webshop te beginnen.

2. Tekst kost tijd, tijd kost geld

Tijd kost geld en het is goed in kaart te brengen hoeveel tijd je op weekbasis standaard beschikbaar hebt en hoeveel tijd je ad hoc extra beschikbaar bent. Je kunt ervan uitgaan dat je voor alleen al de opzet van een webshop in jouw stijl al ruim een aantal avonden of een goed weekend bezig bent. Dan heb je een lege webshop staan en verder nog geen categorieën of producten.

Stel dat je 5 categorieën gaat aanbieden met elk minimaal 7 producten, dan heb je het al over 40 pagina’s aan content, afbeeldingen, interne linkstructuur enzovoorts. Als je uitgaat van een minimale input aan content, dan ben je voor 40 pagina’s al minimaal 20 uur bezig, oftewel 2,5 hele werkdagen of 5 volle avonden.

Overweeg je een webwinkel te beginnen? Zit je ‘s avonds liever op de bank met een bak paprikachips dan achter je computer? Dan is een eigen webwinkel niks voor jou!

3. Bepaal je ROI

Dit wordt geen zinvolle ROI-tip met een omzet-kosten moet minimaal factor-x zijn. Uiteraard moet je marketing-ROI het liefst positief zijn. Ik vrees echter wel dat het in het begin flink investeren wordt. En dan heeft ROI berekenen eigenlijk nog geen zin. Wat ik aanraad, is in feite een ROI tijd/geld berekening te maken voor grote, maar zelfs ook kleine keuzes:

Dit kost me nu x-tijd/geld, heeft dit prioriteit (wat zijn de voordelen?) én levert het direct iets op?

Voorbeeld 1: Review-tool aansluiten?

Investering: Paar uur voor inrichting en daarnaast een vast bedrag per maand. Beter tijd besteden aan een betere footer, meer content of iets anders? Is dit vaste bedrag per maand niet beter te besteden aan Google AdWords of andere marketing?

Voordelen: Uit reviews komt feedback en als je dit goed oppakt, verhoogt het je conversiepercentage en komen tevreden klanten terug voor een nieuwe bestelling. Ook komt het goed over als je een goed cijfer haalt, of dat je de sterren krijgt in Google (minimaal 150 beoordelingen in 12 maanden).

Sterren in Google

Sterren in SERP’s van Google

Conclusie: Voor mijn webwinkel heb ik besloten de review-tool wel in te zetten en om het een jaartje uit te proberen.

Voorbeeld 2: Feedmanagement inzetten?

Wat is feedmanagement? Met feedmanagement kun je je producten, omschrijvingen, prijzen, voorraad en meer informatie koppelen met vergelijkers en shoppingwebsites. Door deze automatische koppeling met meestal een XML-bestand, kun je eenvoudig het actuele aanbod aanbieden bij kanalen als Google Shopping, Beslist.nl, Marktplaats en meer.

Investering: Goede feed nodig vanuit het CMS en daarnaast een feedmanagement-tool als Channable, Datafeedwatch of FeedCommerce. Paar uur voor inrichting en een vast bedrag per maand.

Voordelen: Er zijn diverse extra kanalen aan te sluiten waar relevant verkeer uit kan komen. Als je producten ook via shoppingkanalen en vergelijkers beschikbaar komen, dan zijn er meer interacties in de customer journey en dit zorgt ervoor dan mensen je vaker zien en je wellicht ook meer als autoriteit gaan zien.

Conclusie: Met mijn webshop heb ik de moeilijkheid dat Mijnwebwinkel geen bronfeed kan exporteren. Gelukkig is het wel mogelijk je webshop te laten scrapen via Channable, waarna Channable ook een bronfeed van maakt die te distribueren is naar de diverse partijen die van een feed gebruikmaken. Voor mijn webshop heb ik dit drie maanden getest, maar helaas is het volume op Aikido-artikelen dusdanig laag, dat er zelfs met de hoogste CPC-biedingen niet meer dan 10 kliks per maand uit kwam.

Ook hiervoor geldt dus weer: investering x-tijd/geld, heeft dit prioriteit (wat zijn de voordelen?) én levert het direct iets op?

Het antwoord hierop was helaas nee. Dit heb ik voorlopig stopgezet.

4. Welk e-commerce platform?

Een van de eerste keuzes die ik moest maken was uiteraard het e-commerce platform. Het is tegenwoordig niet zinvol om zelf iets te gaan bouwen, aangezien er zoveel goede en voordelige opties zijn. Zoals al eerder vermeld, heb je de keuze uit bijvoorbeeld CCVshop, Lightspeed, Mijnwebwinkel en andere partijen. Voor mijn Aikido-webshop heb ik gekozen voor Mijnwebwinkel. Ik heb de voor-en nadelen van Mijnwebwinkel zoals ik ze de afgelopen 12 maanden ervaren heb, op een rijtje gezet:

Voordelen Mijnwebwinkel

  • Laag bedrag per maand voor een snel en stabiel platform. Hierdoor kun je leuk een eerste jaar proberen of een eigen webwinkel wat voor je is.
  • Snelle reactie op vragen en goede support/webinars.
  • Gevoel: Een partij die het leuk vindt om mensen te helpen met het opstarten van een webshop.
  • Verder heb ik vanuit Mijnwebwinkel leuk kunnen experimenteren met een Duitstalige webshop Aikipro.de en later ook een Engelstalige webshop Aikipro.eu. Vanuit Mijnwebwinkel is het erg gemakkelijk de url-structuur aan te maken en om je content in de juiste taal te plaatsen.

Nadelen Mijnwebwinkel

  • Zoals ik al eerder aangaf kan Mijnwebwinkel geen bronfeeds exporteren en dit is voor grotere shops niet ideaal.
  • Het is niet mogelijk om vanuit dezelfde shop meerdere valuta’s te hanteren. Voor een van mijn volgende punten over ‘internationaal gaan’ met je webshop kan dit erg onhandig zijn. Als je alleen in Euro-landen actief bent is dit geen probleem, maar wat als er veel marktpotentieel ligt in Scandinavië, Engeland, Zwitserland of Oost-Europa?
  • Mijnwebwinkel biedt (nog) geen kruimelpad, wat minder handig is voor je SEO, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

Al met al is de keuze voor een CMS wel een risico, want stel dat je al je producten, omschrijvingen, URL’s zou moeten verhuizen naar een ander platform omdat je niet tevreden bent? Uiteraard is het in theorie wel mogelijk om je webshop te verhuizen naar een ander CMS, maar pas hier de ROI-berekening van tip 2 op toe en je begrijpt mijn punt dat je dit liever niet doet.

5. Maak fouten!

Vorig jaar heb ik zeker €500,- ‘verkeerd’ gespendeerd aan online marketingkanalen, zeker €1000,- uitgegeven aan producten waarvan ik dacht dat er vraag naar zou zijn en voor zeker €1000,- aan vertalingen gekocht die ik nu niet meer gebruik (zie punt 7).

Handig? Nee! Leerzaam? Ja!

€2500,- is een boel geld, maar als je succesvol wil zijn, dan moet je investeren. Je eigen webshop betekent dat je ondernemer bent en ondernemen betekent dat je ook risico’s moet nemen. Stel dat deze producten of dat de marketing wél had aangeslagen?

Iedereen heeft weleens een stemmetje in zijn of haar hoofd met briljante out-of-the-box ideeën en het leuke is ook om deze toe te passen. Je webshop is jouw winkeltje, jouw bedrijf en er is niemand die bij voorbaat de deur al dichtgooit met een dikke NEE.

Wel zou ik weer letten op tip 3: is het nu nodig, levert het geld op, of kan ik mijn tijd beter in andere ideeën steken?

6. Verzenden, wie en hoe?

De eerste orders kwamen in januari binnen en dat was erg gaaf! Het verkopen van artikelen is erg leuk, maar het echte harde werk komt bij het inpakken en verzenden. Je kunt, afhankelijk van je product en aantal verkopen per week, toch zeker 4 tot 8 uur per week reserveren voor verzendingen. Waarom zelf verzenden? Als je webshop en je producten je passie zijn, dan is het eigenlijk raar dit uit te besteden via drop-shipping. Daarnaast houd ik de marge liever over, zodat ik de winst weer kan steken in nieuwe voorraad.

Verpakkingsmateriaal

Eén van de grootste vergissingen die ik heb gemaakt was met het inkopen van verzenddozen. Ik heb lang overwogen welke twee afmetingen ik zou gaan gebruiken en heb precies uitgerekend dat ik deze investering (volgens tip 3) kon verantwoorden. Waar ik echter niet over na had gedacht was dit:

Aikipro bezorgdozen

Bezorging van 300 bezorgdozen

300 bezorgdozen wegen virtueel niet zoveel, maar als je ze geleverd krijgt, ziet het er ongeveer zoals hierboven uit.  En dit was slechts één van de twee pallets, dus je kunt nagaan hoeveel ruimte we nog beschikbaar hebben op zolder voor voorraad.

Pakketten verzenden

Eén van de goede keuzes die ik vorig jaar heb gemaakt, is het aangaan van een samenwerking met Pakketmail. Eerst werkte ik direct via DHL, PostNL en DPD, waarbij ik prijzen moest afspreken met minimale volumeafnames en ging alles via losse platforms. Via Pakketmail kan ik nu via één platform alles managen en afhankelijk van de bestemming en het formaat van de verpakking zelf aanvinken welke verzender ik wil gebruiken.

De tijdwinst is enorm en een aanrader om te doen vanaf al 25 orders per maand. Andere aanbieders naast Pakketmail zijn onder andere Cheapcargo, Myparcel, Logxstar en Sendcloud.

7. Naar het buitenland!

Aangezien er in Nederland circa 5.000 tot 10.000 Aikidoka’s actief zijn, is de potentiële doelgroep niet zo groot als bij andere budosporten als judo, karate of taekwondo. Eén van de eerste landen die ik net als veel andere webshops meteen ging aansluiten was België.

Naar België

Ondanks dat Nederlanders en Vlamingen dezelfde taal spreken, zijn er wel degelijk culturele verschillen. De ervaring leert mij dat als je goed en snel je mail en telefoon beantwoordt, dat je geen koudwatervrees voor Belgische-groei hoeft te hebben. Wel is het aan te raden in ieder geval Bancontact en Creditcard aan te bieden als betaalmethode, want dat is daar gebruikelijk.

Levering: In bijna alle gevallen waren mijn pakketten er binnen 24 uur en dat is top. Als webshop wil je je klanten zo goed en zo snel mogelijk bedienen en naar België kun je zeker een snelle levering aanbieden of zelfs garanderen.

Naar Duitsland

Een van de markten die ik als eerste wilde bedienen na België, was Duitsland. Niet alleen zag ik veel potentie in de grootte van de markt, ze zijn gewend om online te bestellen. Nadat ik zag dat in België goed werd gereageerd op mijn webshop heb ik meteen voor bijna €1000,- mijn webshop en AdWords-campagnes laten vertalen in het Duits.

Er kwamen de eerste maanden meteen veel orders uit en in theorie liep alles volgens plan, echter…

Retouren: Doordat Duitsland wellicht zelfs iets voorloopt op Nederland, hebben ze een hele andere mentaliteit dan de Belgische of Nederlandse klanten. Van de orders die ik heb verwerkt in de eerste paar maanden kwam minimaal 35 procent gedeeltelijk of helemaal retour!

Levering: Van de orders die ik naar Duitsland heb verstuurd, waren de meeste pakketten er binnen 48 uur en sommige zelfs langer. Dit is op zich nog te overzien, maar houd hier wel rekening mee met je communicatie naar klanten.

Na een paar maanden testen en na het verwerken van de retouren heb ik besloten de Duitstalige site ‘te stoppen’ door bezoekers door te sturen naar de Engelstalige site.

Naar andere landen in Europa

Naast het vertalen van de site in het Duits, heb ik meteen gekozen voor het uitbesteden van de Engelse vertalingen voor mijn Engelstalige Aikido-webshop. Wat mij betreft kost het teveel tijd om alles zelf te doen en daarnaast is er te veel risico op (kleine) taalfouten wat afbreuk doet aan het vertrouwen dat je uitstraalt als webshop.

Op dit moment ben ik ervaring in andere landen in Europa aan het opdoen. Wellicht hier in een volgend artikel meer over!

Drive en passie is de eerste stap

Voldoende drive en passie voor een product is een goede eerste stap om je eigen webshop te gaan beginnen. Bepaal goed je prioriteiten en weeg continu af of iets de moeite waard is, of dat je je tijd beter in andere dingen kunt steken. Het is niet erg om fouten te maken, als je er maar van leert en bezig blijft je webshop en service iedere dag beter te maken.

Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching.